* Prima pagină * Căutare * Contact *
 


Remember
Cuvânt înainte
Aventura televiziunii
Preliminarii
        Grupa I-a
        Grupa II-a
        Grupa a III-a
        Grupa a IV-a
        Grupa a V-a
Finalele
        Finala cu presa
        Primarul in exercitiu
Dialoguri subiective
        George PADURE
        Anton VATASESCU
        Victor CIORBEA
        Dinu PATRICIU
        Doru Viorel URSU
        Mihai ERBAŞU
        Crin HALAICU
Rezultatele primului tur
Turul 2
        Victor CIORBEA
        Ilie NĂSTASE
        Bătălia pentru sectoare - 10 iunie 1996
        Bătălia pentru sectoare - 11 Iunie 1996
Semifinalele
        Seria A - 15 mai 1996
        Seria B - 16 mai 1996
        Seria C - 22 mai 1996
        Seria D - 23 mai 1996
Super-Finala
        Repriza a II-a
        Din culise
Post festum - 7 august 1996
Cuvânt după

 

 

Capitol/Subcapitol: Semifinalele - Seria B - 16 mai 1996

Seria B
(16 mai 1996)


Tema dezbaterii: Protectia consumatorului intre "ocaua lui Cuza" si "metoda lui Tepes"
 


VICTOR CIORBEA (C.D.R.)

STEFAN CIUREL (P.N.L.-Campeanu)

IOAN RADU (P.U.N.R.)

FLORIN FILIPOIU (P.A.R.)

O. Andronic: Ii veti putea urmari in aceasta seara pe componentii celei de a doua semifinale. Este vorba despre domnii Victor Ciorbea din partea Conventiei Democratice, Stefan Ciurel de la P.N.L.-Campeanu, Ion Radu de la Partidul Unitatii Nationale a Romanilor si Florin Filipoiu de la Partidul Alternativa Romaniei. Pe parcursul a 50 de minute, domniile lor vor dezbate tema trasa la sorti pentru aceasta grupa: protectia consumatorului. Vom proceda, ca si in runda de ieri: fiecare va avea la dispozitie 10 minute pentru a pune in tema asistenta cu subiectul. Il invit pe dl Victor Ciorbea sa deschida ostilitatile.
V. Ciorbea: De la inceput tin sa fac precizarea ca sunt onorat sa particip la aceasta etapa semifinala in prezenta unor distinsi contracandidati. Nu pot sa nu mentionez si de aceasta data absenta unuia dintre ei, pe care l-am provocat in atatea randuri si al carui program ma voi simti nevoit sa-l analizez in absenta lui. Revenind la tema dezbaterii noastre, aceasta poate fi abordata si in sens restrans si in sens larg. Ca jurist, evident, ma simt obligat sa fac cateva precizari la cadrul legislativ al protectiei consumatorului. In primul rand este vorba despre Ordonanta Guvernului 21 din august 1992 care a devenit ulterior Legea 14 din 1994. La aceasta s-au adaugat doua hotarari de Guvern din anul 1995 si care toate instituie niste drepturi ale consumatorilor in concordanta cu prevederile unei rezolutii a Adunarii Generale a Organizatiei Internationale din 1985. Bineinteles ca am putea invoca aici o serie de alte acte normative. Revenind la Ordonanta 21: aceasta prevede, intre altele, obligatia Guvernului de a adopta reglementari specifice in acest domeniu pentru a se proteja viata, sanatatea si integritatea cetatenilor. Pe de alta parte sunt o serie de obligatii stabilite pe seama agentilor economici care produc sau presteaza servicii. Mai vizeaza despagubirea consumatorilor care au beneficiat de prestarea de servicii necorespunzatoare, dreptul la informare al consumatorilor, intre care acele certificate de calitate, apoi prevederile legate de asociatiile consumatorilor care pot si trebuie sa se constituie in conditiile legii. Principala institutie care trebuie sa vegheze la respectarea acestui cadru legal este Oficiul National al Consumatorilor care este in subordinea directa a Guvernului. In aparatul primariei exista un organism de resort care este format dintr-o echipa de persoane care efectueaza controlul. Ce poate face Primaria? In primul rand trebuie luate masurile necesare pentru modernizarea pietelor si asigurarea unui comert civilizat. Ne-am confruntat in ultimii sase ani cu un fenomen de dughenizare ca re nu mai poate fi continuat, de aici nevoia de a fi supuse imediat dezbaterii publice acele regulamente de urbanism. Insa acest proces trebuie sa demareze imediat si am constatat starea jalnica in care se afla pietele, indepartarea imediata din aceste piete a intermediarilor. Nu in ultimul rand mai sunt atributiile care vizeaza fixarea unor preturi in momentul in care se dau licentele; spre exemplu primaria are posibilitatea de a stabili tarife de zi, de noapte in momentul in care se acorda licentele pentru taximetristi. Iata cateva directii in care s-ar putea lucra.
O. Andronic: Va multumesc. Dl Stefan Ciurel.
S. Ciurel: As spune principial ca o societate nu ar trebui sa-si propuna atatea masuri de protectie a consumatorilor; ci ar trebui ca fiecare consumator care sigur este si producator de ceva sa insoteasca tranzitia; insa Primaria are si niste responsabilitati, Primaria trebuie sa ia apa, sa aduca apa, sa fie preocupata si de alte servicii. Ca responsabilitati ale primarului eu le-as asocia cu expresia ce face primaria pentru cetateni! Dar as spune si ce fac cetatenii pentru ca primaria sa nu aiba tot timpul probleme de protectie? In calitate de primar sunt de acord ca trebuie sa fi foarte atent la cum se misca produsele alimentare catre populatie si sa se pedaleze pe latura preventiva. Eu as atrage atentia ca primaria ar trebui sa se ocupe atat cat poate si de celelalte servicii, de divertisment pentru ca aceasta cadere a muzicii, si in special a muzicii populare si a acestor manifestari de gen...
O.Andronic: Va multumesc. Dl Radu.
I. Radu: In primul rand dati-mi voie sa-mi exprim si eu bucuria de a ma afla intr-o companie atat de selecta, in special a dlui Ciorbea cu care inca nu m-am intalnit pana acum. Punctul meu de vedere cred ca difera putin de cel al antevorbitorilor mei, cred ca problematica protectiei consumatorilor este extrem de actuala, de complexa, ea framanta foarte mult tarile dezvoltate. Deci, eu as vrea sa ies din sfera legislativului si as pleca de la o problema putin mai larga: una dintre problemele care se afla in programul meu este asigurarea unei transparente totale in activitatea primariei, care se poate regasi pe mai multe planuri - cel al reprezentarii primariei de catre cetateni si implicarea ei pentru a le asigura protectia de care dansii trebuie sa se bucure. Cred ca toti care ne asculta acum sunt interesati sa vada ce solutii am gandit despre protectie. De fapt ce vrea cetateanul? Dorintele cetateanului ar trebui evidentiate pe doua planuri: primul la sfera serviciilor care se practica de catre primarie, de catre regiile autonome si cel de al doilea la protejarea cetatenilor. Concluziile, sau daca vreti senzatia cetateanului de rand este ca aproape in totalitate se simte frustrat de contravaloarea serviciilor oferite; pornind de la aceste doua planuri as vrea sa va supun atentiei trei aspecte. Primul aspect - implicarea Primariei in cresterea puterii de cumparare a cetateanului, in conditiile de criza economica cu care ne confruntam este un aspect care intereseaza pe orice cetatean; al doilea aspect cred ca trebuie sa se refere la implicarea Primariei in contorizarea exacta a contravalorii care se practica catre cetatean tocmai in ideea de a-l proteja. Si, in fine, cel de al treilea aspect se refera la protectia din punct de vedere igienico-sanitar si alimentar. Punctele mele de vedere: in ceea ce priveste puterea de cumparare eu am identificat o serie intreaga de solutii care, din discutiile purtate si-au confirmat fiabilitatea; in ceea ce priveste evaluarea serviciilor: ma refer la asociatiile de locatari, as vrea sa va spun ca am identificat o serie de masuri fiabile din punct de vedere tehnic si eficiente din punct de vedere economic care duc la scaderea notelor de plata catre populatie, in sensul ca acel surplus din facturi nu se va mai masca si vor fi suportate de regia respectiva; in ce priveste aspectul igienico-sanitar se poate face ceva in piete dar intr-un cadru eficient adecvat, probleme de specula, de contrabanda in mod sigur afecteaza populatia. As dori niste masuri putin mai drastice. Ma refer la Oficiul Municipal care exista dar nu-l ia nimeni in seama. Politia Sanitara trebuie sa se implice, gardienii publici si organele Ministerului de Interne. Eu in programul meu am prevazut ca cetateanul sa beneficieze saptamanal de acel magazin ecologic, al cumparatorului... Problematica este extrem de larga, de complexa...
O. Andronic: Va multumesc. Dl Florin Filipoiu.
F. Filipoiu: Eu cred ca pentru a exista aceasta lege ea trebuie lasata sa lucreze si sa fie sprijinita. Exista un organism de stat, acela al Protectiei Consumatorului, el trebuie lasat sa lucreze, pe de alta parte programul nu este important fara protectia consumatorilor. Primaria trebuie sa fie interesata de protectia consumatorului, de felul in care arata magazinele, cum sunt igienizate, daca cetateanul este agresat in magazin sau in preajma acestuia. Revenind la problema pietelor - nu exista o suprastructura a actului comercial de piata; are nevoie de o prezenta controlata pe care sa o strige la nevoie. Mafia exista pentru ca nu s-au pus atunci la punct pietele en-gros care puteau sa micsoreze lantul intermediarilor. Despre ce protectie as vrea sa va vorbesc? Noi suntem consumatori de transport in comun, cum ne protejeaza primaria pe noi, consumatorii? Ei bine, Romania nu are o lege a transportului in comun urban: care sunt standardele transportului in comun, cine organizeaza, cine finanteaza... sau alta p roblema - costul biletelor. Sau mergem mai departe. Noi putem spune ca suntem consumatori in functie de cat de curat este in autobuz. Ei bine, serviciile de curatenie... O alta problema a drumurilor. Toata lumea spune sa se faca licitatie. Eu nu cred ca este suficient sa se faca licitatie. Primaria trebuie sa stabileasca un mecanism prin care sa gaseasca investitorii strategici... nu sa vina cineva care a dat un ciubuc pe dedesubt si gata, a castigat licitatia. Am datoria ca primar sa gasesc un investitor puternic ce va oferi ceva trainic acestui oras. Apoi, consumul de siguranta publica. Noi nici macar nu stim ca ar trebui sa fim protejati. Si cred ca ar trebui sa se intample cum se face in alte tari, sa se faca birouri de paza, sa se faca ronduri in anumite zone macar de intimidare. Apoi apa, caldura, electricitate. Lucrurile sunt foarte greu de facut. Ei bine, daca orasul are de impartit o avere trebuie sa o imparta egal in toate cartierele, nu cum se intampla inainte.
O. Andronic: Stimati oaspeti, as incerca sa va propun o tema, pentru urmatoarele minute: care sunt garantiile pe care le poate obtine cetateanul si in ce fel credeti ca ideea de despagubire poate da roade?
V. Ciorbea: Cred ca sugestia dvs. este binevenita si chiar necesara pentru ca este cat mai apropiata de tema discutiei noastre. Evident ca aceasta este solutia si in dreptul civil si in celelalte puncte ale dreptului de a se angrena raspunderea. Ori raspunderea unuia care produce anumite bunuri care sunt necorespunzatoare evident se angreneaza sub forma platii unor despagubiri. Insa acest cadru legislativ din pacate inca nu este suficient de adaptat la cerinetele integrarii noastre europene si in structurile euro-atlantice. Sper ca in foarte scurt timp sa ne adaptam codului cerintelor europene. Apropo de preturi, ele sunt foarte mari in raport cu salariul. De asemenea trebuie sa adoptam imediat Cartea Sociala Europeana pentru ca automat ne-am obliga sa facem acest demers.
S. Ciurel: Despagubirea este un act care se cere a repara ceva pentru un consumator care a fost pacalit.
I. Radu: Banuiesc ca garantiile nu au nici un sens sa fie oferite dupa. Deci aspectul preventiv, aici cred ca Primaria trebuie sa se implice intr-un cadru mai larg, masuri ferme prin care sa se previna manifestarea unor fenomene care ar afecta persoanele.
F. Filipoiu: Metodele deja sunt rezolvate: metoda Cuza si metoda Tepes. Metoda Cuza inseamna sa fi tot timpul langa oameni, acolo unde exista probleme. Problema este cum este protejat cetateanul in momentul de fata. Sa vorbim numai despre varfuri, in momentul in care cetatenii se gandesc la Ilie Nastase, ar trebui sa se gandeasca daca are destula capacitate, daca ar fi sa vorbim de dl Ciorbea - si prefer sa i-o spun in fata, cand a fost dumnealui onest.... sau dl Vatasescu - cand era onest, in momentul in care depunea juramantul la Paris sau cand...
I. Radu: Eu as vrea sa trec la momentul actual si sa-l intreb pe dl Ciorbea pe ce s-a bazat cand a facut acele obiective pe termen scurt, mediu si lung in ce priveste caldura?
V. Ciorbea: Sunt doua aspecte, de inlocuire care este posibila in 10-15 ani, intr-adevar, dar exista cealalta solutie utilizata de nemti, in Berlin si in alte orase, constructia unor centrale termice SIEMENS...nu trebuie sa asteptam 15 ani ca sa se schimbe ceva...
I. Radu: Economic eu zic ca nu este fiabila solutia...
V. Ciorbea: Nu ne putem permite sa mai asteptam 15 ani in frig...
S. Ciurel: Si unul, si celalalt au dreptate.
O. Andronic: Stimati invitati, timpul ni s-a epuizat. Va multumesc pentru aceasta discutie interesanta.


<< Semifinalele - Seria A - 15 mai 1996 ||| Semifinalele - Seria C - 22 mai 1996 >>
| | Citiri: 3385 |

 
Copyright © 2005 - 2016 - Editura AlegRO