* Prima pagină * Căutare * Contact *
 


Cuprins

Introducere
Cuvânt înainte

I Preliminariile
   Clasa mijlocie are de aparat ...
   Nici o personalitate politica ...
   Toate partidele isi fac un titlu de glorie ...
   Intr-o campanie electorala seful echipei ...
   Calitatea de intelectual ...
   Vocea sefilor de campanie ...
   Campania electorala intre ...
II Primul tur - Candidatii se prezinta
   Ioan Pop de Popa
   Corneliu Vadim Tudor
   Gyorgy Frunda
   Adrian Paunescu
   Nicolae Manolescu
   Tudor Mohora
   Petre Roman
   Emil Constantinescu
   Ion Iliescu
   ANALIZE
III Turul al doilea - Fata-n fata cu telescpectatorii
   Ioan Pop de Popa
   Niculae Manolescu
   Petre Roman
   Ion Iliescu
   Emil Constantinescu
   Corneliu Vadim Tudor
   Tudor Mohora
   ANALIZE
IV Turul al treilea - Fata-n fata cu contracandidatii
   Emil Constantinescu
   Ioan Pop de Popa
   Corneliu Vadim Tudor
   Tudor Mohora
   Gyorgy Frunda
   Nicolae Manolescu
   Petre Roman
   Ion Iliescu
Bilanţuri, comentarii, premii
Statistica si politica
Faza finală
   "Finala Mare"
   "Finala Mica"
Dialoguri Post-electorale
   Noaptea legislativelor
   Cui dam voturile din turul 2?
   PRM trage concluzii
   PD Satisfactie bine temperata
   CDR - Euforia victoriei
Super finala turneului
   Ion Iliescu - Emil Constantinescu
Ziua Z
   Amintiri din viitor
ADDENDA
   Partide in campanie
   Partide in campanie (30 aug 1996)
   Aliante in campanie (19 aug 1996)
   Aliante in campanie (26 aug 1996)
   Radu Campeanu
   Gheorghe Funar
   Guvernul Presei Independente
   Rezultatele Turul 1
   Rezultatele finale ale alegerilor prezidentiale
   Regulamente de organizare si desfasurare a "Turneului candidatilor"
   Corespondente
   Un sondaj intarziat
 
Cuvant dupa

 

Carte/Capitol/Subcapitol: Cuvânt înainte

Cuvant inainte

Nici nu apucasera sa se stinga ecourile “marii finale” Ciorbea-Nastase, care incheiase exercitiul publicistic al “Turneului Candidatilor” pe care-l facusem la Antena 1, ca am primit un telefon abrupt de la Dan Voiculescu: “Ce facem in continuare?” “Pai ce sa facem, ne odihnim nitel ca mai este pana cand incepe campania pentru legislative si prezidentiale”. “Ba nu prea mai este” - a fost replica patronului An-tenei 1 si, in stilul sau caracteristic - atunci cand doreste sa-si convinga interlocutorul de justetea punctului sau de vedere - mi-a demonstrat ca “o campanie de toamna reusita, trebuie sa inceapa inca din vara”.

Era sfarsitul lui iulie si n-apucasem, dupa iuresul de la locale, sa-mi fac nici o zi de concediu. Cu toate acestea ne-am intalnit si am hotarat ca in toamna este sansa adevaratului “Turneu al Candidatilor” si ca experienta - si prioritatile - localelor n-ar trebui irosite. “Eu as incepe chiar de luni cu ceva” - mi-a spus Voiculescu. Era vineri, sau cam asa ceva. Am cazut de acord ca pregatirea trebuie sa aibe in vedere sondarea celor doua categorii de scrutin - cel legislativ si cel prezidential. Si ca ar trebui inceput cu o trecere in revista a platformelor principalelor formatiuni si coalitii, pe doua cicluri: “Eu cu cine votez?” - destinat legislativelor si “Romanii voteaza cum vor ei!” - pentru prezidentiale. Pana la urma, cele doua actiuni aveau sa se intrepatrunda si sa rezulte de aici un amestec de opinii partinice si de optiuni civice emise de sefi de partide, purtatori de cuvant, sefi de campanie, analisti, ziaristi si chiar oameni de afaceri. Pana la debutul lui septembrie, acestia s-au succedat pe ecranul Antenei 1 de trei ori pe saptamana si in formatiuni variate - intr-o vizibila “neconcordanta” cu celelalte posturi de televiziune care-si derulau linistite programele de vacanta. Acest lucru a atras atentia partidelor si a candidatilor si discutiile referitoare la formula de desfasurare a viitorului “Turneu” au demarat fara a fi in vreun fel afectate de concurenta. 

Dispuneam, deja, de experianta “localelor”. Stiam care va fi amploarea si ce va implica ea din punct de vedere logistic. Obiectivul fundamental era de a avea prioritate in organizarea fazelor finale - cum avusesem si la locale. Era, deasemenea, importanta structurarea turneului intr-o formula care sa dea satisfactie si candidatilor, dar si telespectatorilor. Pentru ca aveam ambitia de a transforma campania intr-un veritabil show. Stiam, vazusem ca se poate. Am pastrat formula precedenta - a trio-ului organizator compus din Antena 1, Libertatea si Jurnalul National alaturi de Promotion Company - dar am decis ca trebuie sa ne alaturam o mai mare parte a presei scrise, pe care sa o implicam in organizarea si derularea turneului. Beneficiam de logistica lui Lorin Vasilovici de la Promotion Company si de acceptul tacit al patronilor mei de la Ringier - pentru care prezenta mea si a ziarului intr-o astfel de actiune reprezenta maximum de ce si-ar fi putut dori pentru marketingul “Libertatii”. Din partea Antenei 1 aveam, de-acum, increderea generala ca lucram pentru un nou succes si este, probabil, motivul pentru care conlucrarea cu echipa tehnica si cu managerii postului - Florin Bratescu, caruia i s-a alaturat, ulterior, Ovidiu Miculescu - a fost excelenta. Fara sincope, fara talpi si fara surprize - lucru destul de rar in bransa. Conform principiilor care au facut din el unul dintre primii capitalisti autentici ai tarii, Dan Voiculescu vedea lucrurile in progres: daca la locale ne-am scos cheltuielile, aici trebuie sa si castigam ceva. Lucru firesc - atata timp cat era vorba de un canal comercial, care pentru a exista si a emite, trebuie sa-siincaseze. Nu puteam insa, nu aveam voie, sa confundam alegerile cu o campanie comerciala. A fost si motivul pentru care, impreuna cu Lorin Vasilovici (Promotion Company) si cu Sorin Oancea, tanarul director economic al postului, am elaborat o grila si principii de taxare a publicitatii,rezonabile si stimulative. De altfel - cu o singura exceptie - nimeni nu avea sa acuze, de-a lungul campaniei, nivelul contributiilor stabilite in functie de fazele competitiei. Am hotarat, totodata, ca finalele vor fi gratuite si ca vor fi taxate doar spoturile electorale prezentate (dealtfel, nici n-ar fi fost posibil altcum: si CNA, si Garda Financiara erau cu ochii pe noi, gratie “vorbelor bune” puse de unul dintre concurentii care se lauda ca el nu va lua nici un ban in campania electorala, opinie pe care si-a schimbat-o la scurt timp dupa alegeri).

Urmatorul pas - si cel mai dificil - era de a obtine acordul principalilor candidati. Pentru ca o alta decizie comuna a fost de a selecta asistenta. Daca Televiziunea Nationala nu-i putea impiedica pe veleitari si pe farsori sa apara pe ecran, noi eram hotarati sa nu le dam apa la moara. Primul criteriu era obtinerea celor 100.000 de semnaturi necesare, iar al doilea - o pozitie fruntasa in sondajele de opinie pre-electorala. A fost o decizie corecta care a impiedicat Turneul sa se transforme intr-un circ electoral si a permis sa se tina stacheta calitatii la un nivel remarcabil.

Am avut o intalnire consultativa cu sefii echipelor de campanie, mai intai la redactie, la Libertatea si apoi la “Music Center”, in bulevard. Am avut bucuria unei receptivitati remarcabile din partea tuturor, de la stanga la dreapta si de la Putere la Opozitie. Aveam avantajul testului de obiectivitate pe care-l constituise “Turneul” pentru functia de primar al Capitalei si fata de care toti au avut doar cuvinte de apreciere. Am convenit asupra faptului ca, pe parcursul campaniei ar trebui sa aiba loc trei tururi, cu caracteristici diferite, dar ca cea mai importanta era posibilitatea candidatilor de a se intalni fata in fata. Dar un calcul al hartiei ne arata ca pentru aceasta ar fi fost necesare mult prea multe emisiuni (erau 9 candidati inscrisi la start) si s-au avansat fel de fel de alte formule (intalniri in 3, in 4). Principala obiectie era legata de faptul ca toti candidatii aveau calendare incarcate si ca, pe langa Antena mai erau circumscriptiile din tara, alte televizuni si posturi de radio, intalnirile cu alegatorii.

In cele doua intalniri de la sfarsitul lui august s-a convenit asupra lucrurilor cu caracter general: trei tururi, modul de lucru al echipelor cu grupul tehnic, asigurarea materialelor publicitare si de prezentare, formalitatile de achitare a “taxei de participare”. Cele trei tururi aveau sa fie, generic, unul de prezentare, unul de dialog cu telespectatorii si unul de confruntari intre candidati. In legatura cu ultimul aveam sa mai negociem formula optima. Tot atunci s-a decis si organizarea a doua finale, in functie de rezultatele sondajelor de opinie. Toata lumea a fost de acord, desi ulterior, echipa unuia dintre candidati avea sa conteste cu vigoare acest lucru*. Cat despre turul 2, discutiile purtate separat cu echipele celor trei favoriti ne-au dat de inteles ca o finala, daca nu chiar FINALA se va disputa cu certitudine la Antena 1. Lucru care, dealtfel, s-a si intamplat.

Ce a urmat a fost o suita de doua luni de “foc” cu emisiuni aproape zilnic, intr-un crescendo al interesului public nemaiinregistrat pana atunci. Desi masuratorile de audienta erau la inceput si nu prezentau garantii, specialistii au fost de acord ca pe toata durata campaniei, Antena 1 a fost “numarul unu” al interesului publicului, “Turneul” reusind sa concureze o celebra telenovela care se difuza in preajma sa. 

Una peste alta, cu circa 50 de emisiuni “Turneul Candidatilor” a fost singura initiativa publicistica consecventa si coerenta, care a abordat fenomenul electoral din unghiul valorii si al responsabilitatii acestui act. Iar cartea de fata reprezinta, cred, pentru istoriografia post-decembrista, un instrument de baza pentru intelegerea starii de spirit care a demarat acest exercitiu civic ale carei consecinte aveau sa fie mai mult decat semnificative.

A fost, desigur, meritul tuturor celor care au contribuit la buna desfasurare a acestui maraton, dar in primul rand al candidatilor insisi, care l-au tratat cu maxima responsabilitate si cu incredere.

Octavian Andronic

28 august 2000

* Este vorba despre echipa de campanie a d-lui Iliescu. Dar asupra acestui subiect am sa revin, mai pe larg, in capitolul dedicat “finalelor”.


<< Introducere ||| I Preliminariile >>
| | Citiri: 3595 |

 
Copyright © 2005 - 2016 - Editura AlegRO