* Prima pagină * Căutare * Contact *
 


Cuprins

Introducere
Cuvânt înainte

I Preliminariile
   Clasa mijlocie are de aparat ...
   Nici o personalitate politica ...
   Toate partidele isi fac un titlu de glorie ...
   Intr-o campanie electorala seful echipei ...
   Calitatea de intelectual ...
   Vocea sefilor de campanie ...
   Campania electorala intre ...
II Primul tur - Candidatii se prezinta
   Ioan Pop de Popa
   Corneliu Vadim Tudor
   Gyorgy Frunda
   Adrian Paunescu
   Nicolae Manolescu
   Tudor Mohora
   Petre Roman
   Emil Constantinescu
   Ion Iliescu
   ANALIZE
III Turul al doilea - Fata-n fata cu telescpectatorii
   Ioan Pop de Popa
   Niculae Manolescu
   Petre Roman
   Ion Iliescu
   Emil Constantinescu
   Corneliu Vadim Tudor
   Tudor Mohora
   ANALIZE
IV Turul al treilea - Fata-n fata cu contracandidatii
   Emil Constantinescu
   Ioan Pop de Popa
   Corneliu Vadim Tudor
   Tudor Mohora
   Gyorgy Frunda
   Nicolae Manolescu
   Petre Roman
   Ion Iliescu
Bilanţuri, comentarii, premii
Statistica si politica
Faza finală
   "Finala Mare"
   "Finala Mica"
Dialoguri Post-electorale
   Noaptea legislativelor
   Cui dam voturile din turul 2?
   PRM trage concluzii
   PD Satisfactie bine temperata
   CDR - Euforia victoriei
Super finala turneului
   Ion Iliescu - Emil Constantinescu
Ziua Z
   Amintiri din viitor
ADDENDA
   Partide in campanie
   Partide in campanie (30 aug 1996)
   Aliante in campanie (19 aug 1996)
   Aliante in campanie (26 aug 1996)
   Radu Campeanu
   Gheorghe Funar
   Guvernul Presei Independente
   Rezultatele Turul 1
   Rezultatele finale ale alegerilor prezidentiale
   Regulamente de organizare si desfasurare a "Turneului candidatilor"
   Corespondente
   Un sondaj intarziat
 
Cuvant dupa

 

Carte/Capitol/Subcapitol: Preliminarii - Intr-o campanie electorala seful echipei ...

Intr-o campanie electorala seful echipei este chiar candidatul!
INVITATI: Bogdan Baltazar (Candidatul Petre Roman), Iosif Boda (Candidatul Ion Iliescu), Remus Opris (Candidatul Emil Constantinescu),
14 AUGUST 1996

  
O. Andronic: Stimati telespectatori, ne aflam in compania sefilor de campanie ai candidatilor la presedintia Romaniei. Se vor afla in fata dvs. timp de o ora, domnii Remus Opris, reprezentantul domnului Emil Constantinescu, dl ambasador Iosif Boda, reprezentantul presedintelui Ion Iliescu si dl Bogdan Baltazar, seful echipei electorale a domnului Petre Roman. Stimati invitati, sondajele de opinie publica efectuate in ultima luna, de catre principalele institute specializate spun ca, de data aceasta, spre deosebire de 1992, batalia pentru Cotroceni se va duce pe trei fronturi, protagonistilor de atunci adauganduli-se dl Petre Roman, candidat USD. Doua coalitii si un partid important. Filtrul dur al calificarilor va subtia, cu siguranta, randurile pretendentilor, foarte numerosi la aceasta ora. V-as propune sa incepem cu o chestiune tehnica: considerati ca pragul de 100 000 de semnaturi necesar pentru inscrierea in cursa pentru Cotroceni este prea dur, sau este unul relaxant, si care este situatia fata de 1990? Domnule Opris.
R. Opris: Ati vorbit de pragul celor 100 000 de semnaturi si l-ati denumit ca un filtru dur. Dupa noi, acest filtru nu este deloc dur, este, daca vreti, o sita cu ochiurile foarte, foarte mari pentru ca la vremea respectiva, cand Conventia Democratica din Romania isi propunea sa produca modificari ale legii alegerilor generale si prezidentiale, deja s-a propus un prag de 250 000 de semnaturi. Noi am dorit ca acest prag sa fie unul al seriozitatii. Ca sa fii presedintele Romaniei este necesar sa ai o baza larga de sustinere, sa poti fi reprezentativ. Am urmarit – prin promovarea acelui amendament - sa realizam acest lucru inca de la inceputul campaniei electorale. in spatele doar a 100 000 de semnaturi se mai pot ascunde si intentii neclare din partea unor politicieni. insa se folosesc aceste sute de mii de semnaturi pentru a prinde doar o pozitie de candidat pentru alegerile prezidentiale si a trage in felul acesta un partid sau o alianta politica dupa candidatul in cauza. Or, voturile care s-ar aloca unui astfel de candidat nu sunt decat dispersate, pe care, evident, le putem socoti chiar pierdute dintr-o concurenta electorala serioasa pentru cursa prezidentiala. De aceea, noi am propus acest prag de 200 000 de semnaturi si va anuntam ca este, de altfel, si telul la care nu am renuntat inca: mergem spre aceasta cifra, desi legea nu ne-o impune. Paralel, se stie, Conventia Democratica a sustinut un prag pentru alegerile parlamentare de 5 la suta si nu 3 la suta tocmai pentru a avea un Parlament coerent.
O. Andronic: Va multumesc. Domnule Boda!
I. Boda: Eu sunt intr-o situatie ilegala putin fata de cei doi distinsi oaspeti. Oficial, nu am fost inca numit sef de campanie. As vrea sa fac o precizare: eu nu am acceptat invitatia dvs. in calitate de reprezentant al presedintelui, ci, eventual, ca un om care as putea sa fac parte dintr-o echipa care sa sustina pe dl presedinte. intrebarea dvs. nu este chiar atat de tehnica cum pare, mai degraba este politica. Trebuie sa va spun, dintr-o experienta si proprie, ca in 1992 n-a fost chiar atat de usor sa aduni 100 000 de semnaturi. in prezent e mai simplu pentru cetateanul roman, fara a-si mai da adresa exact si altele. in ceea ce ma priveste cred ca am putea sa mergem la un prag mai mare, cel putin dublu. Noi suntem aici reprezentantii celor trei candidati, vorbeati de sondajele politice, cu anumite sanse. E usor sa vorbim din aceasta pozitie. Nu condamn cu nimic dorinta si intentia unor candidati la presedintie de a trage dupa ei, de a fi locomotive pentru partidele lor, pentru a se pozitiona cat mai bine in Parlament.
O. Andronic: Domnule Baltazar, dvs. sunteti, dintre invitatii de astazi, persoana cea mai autorizata pe postul pe care va aflati.
B. Baltazar: Vreau sa remarc fina tactica a domnului Boda de a spune ca este mititel; dumnealui ii face campanie dlui Iliescu pe toate caile, de aproape trei luni si acum cred ca e momentul sa isi asume, in mod oficial, responsabilitatile pe care spune ca in ilegalitate le exercita. Vreau sa fac o precizare: U.S.D.-ul nu este o coalitie de partide, este un grup. Se grupeaza in jurul unui program bine structurat, dar in coalitie nu exista neaparat o coerenta. Dupa cum o sa vedeti, noi la sfarsitul lui august vom veni cu o platforma-program bazata pe strategii, comandamente, mesaje ideologice, politice, foarte coerente. in legatura cu problema abordata de dvs., referitoare la prag, sigur ca reprezentand candidati care confortabil pot sa stranga acest numar de semnaturi, am putea sa spunem sa ridicam stacheta. Eu zic ca in Romania trebuie lasati cat mai multi candidati sa prezinte punctele lor de vedere si in aceste conditii este inca bine, cred eu ca e bine sa ramanem la 100 000, ca sa dam posibilitatea cat mai multor candidati sa fie auziti de electorat.
R. Opris: Problema aceasta deja nu se mai poate pune, a schimbarii Legii 68.
B. Baltazar: Ce nu vrea Guvernul? Nu vrea sa riste amanarea alegerilor. Eu sunt convins ca parlamentarii care ii sustin pe cei trei candidati la presedintie se inteleg, ei pot oricand sa impuna aceasta chestiune, dar cred ca ar fi si o dictatura a celor trei in raport cu alti 7-8 candidati. Ar putea sa fie o chestiune discutabila.
I. Boda: Fie ca e vorba de o uniune, fie de o coalitie, in camp politic este un numar imens de mare de formatiuni politice si formatiuni civice in Conventia Democratica. Eu nu sunt membru al P.D.S.R.-ului si nici nu am fost. Nu vad de ce un partid poate sa acceada cu un numar de 10 – 15 000 de voturi si, sa zicem, un partid care a avut circa 3 la suta in Parlament sa nu poata sa acceada prin propriile sale forte si nu pentru ca face parte dintr-o uniune.
R. Opris: Trebuie sa subliniem si alt aspect. La ora actuala, si pentru o alianta politica se cer tot 3 la suta; sa existe ca prag, ori lucrul acesta noi nu l-am dorit a se perpetua in interiorul legii, noi am dorit suplimentarea proportionala cu numarul partidelor ce compun alianta, de fapt asta a fost dorinta noastra. Nu a fost intentia noastra – niciodata – de a capta in cadrul Conventiei partide tocmai pentru a le pune in ipostaza de a intra in Parlament pe usa din dos. Au fost gandiri pornind de la cu totul alta premisa decat aceasta a pragului.
O. Andronic: Sa trecem la urmatorul punct: daca in 1990, chiar in 1992, notiunea de echipa, de staff electoral ori nu a functionat, ori a functionat aleatoriu, de data aceasta i s-a acordat o foarte mare atentie: echipa care trebuie sa lucreze, sa sape, sa pregateasca terenul pentru confruntarea electorala. Ce credeti ca a condus la aceasta, ce necesitati de ordin politic? Domnule Baltazar!
B. Baltazar: Dupa parerea mea, nu ne-am pregatit prea de timpuriu, fiindca aceasta campanie va fi – fata de cea din 92 - o repetitie destul de putin conturata. Aceasta campanie speram cu totii sa fie serioasa, asa cum ne pricepem, cu experinta noastra din diferite domenii conexe si credem ca vom putea sa-i sprijinim onest pe candidati, sa speram ca nu ii vom dezamagi, dar tocmai aceasta subliniaza faptul ca este necesara o pregatire care trebuia sa fi inceput mai de mult. De ce cred ca este asa? Fiindca ideea aceasta piramidala, cu un sef suprem de campanie si dupa aceea casute care i se subordoneaza este, dupa parerea mea, total depasita la ora actuala, structurile care exista, dar in care oameni foarte valorosi pe domeniul lor sunt practic sefi de unitati independente, sunt foarte buni, si sa va spun: intr-o campanie prezidentiala seful campaniei este candidatul. Candidatul ramane principalul sef de campanie. Noi, sefii de campanie, avem datoria nu sa fabricam un om de paie, ci sa-i fim fideli, credinciosi, in sensul de a-i proiecta imaginea cu partile sale bune, de a-i reproduce mesajul cu profesionalism. Purtatorul de cuvant al candidatului prezidential nr. 1 este chiar el. Este mult mai personalizata problema.
I. Boda: Sunt, de asemenea, de acord ca desi in Romania nu au aparut profesionistii in managementul electoral, rolul si functiile presedintelui incepem sa le percepem mult mai bine decat in 1992.
R. Opris: Pornind de la ce spunea dl Baltazar, in Constitutie sunt zeci de articole in care se arata clar ce trebuie sa faca si ce i se permite unui presedinte. Pornind de la aceste prevederi constitutionale, noi am prezentat deja electoratului un program prezidential, pentru ca fiecare candidat la aceasta functie are o anumita maniera. De aceea, noi am fost si de data aceasta deschisi si am spus: a vota pentru Emil Constantinescu inseamna a vota pentru programul prezidential; de exemplu - Contractul pentru Romania, in care sunt detaliate aceste exercitari de atributii. Revenind insa la problema care se afla acum in discutie, la campania electorala, eu as fi numai partial de acord cu ceea ce au prezentat colegii mei de emisiune: anume, as spune ca la ora actuala se constata clar un profesionalism al campaniei electorale fata de 1992, ca sa nu mai spun fata de 1990. Cand noi nu am putut sa avem o campanie electorala, am fost agresati in tara, sediile noastre distruse, ca sa nu mai vorbesc si de oameni morti. Am sa va spun ca asistam la o profesionalizare, insa in aceasta echipa eu nu vad existenta doar a unor compartimente tehnice, ci si un transfer de credibilitate de care electoratul are nevoie. Noi, in alegerile locale, am folosit expresia “echipa Victor Ciorbea” pentru ca noi asa am considerat. Pe de alta parte, este aceasta structurare tehnica a campaniei electorale si, de ce sa nu spunem, de obicei aceasta are o organizare mai ferma, are mai multe discipline si este bine sa fie asa si succesul este realizat in mare masura de aceasta echipa.
O. Andronic: Un subiect care poate fi sau nu considerat delicat. Conventia Democratica si U.S.D.-ul au subliniat in repetate randuri ideea ilegalitatii unei noi candidaturi a presedintelui Iliescu. Pe ce argumente s-au bazat formatiunile dvs., chiar daca au precizat ca nu vor face demersuri juridice in acest sens? Care ar fi aceste argumente - pentru a-i da prilejul dlui Boda sa raspunda?
R. Opris: S-a explicat de multa vreme si nu doar liderii nostri politici au conturat aceasta idee a neconstitutionalitatii candidaturii lui Ion Iliescu. Este vorba de o serie larga de ilustri juristi care nu s-au sfiit sa transeze aceasta problema: asa ca, nefiind de specialitate, evident nu voi face decat sa marchez inca odata ceea ce specialistii au spus. Este clar ca Art. 10 al Legii 69 sub incidenta careia se desfasoara campania electorala, arata ca nu pot candida persoanele care au fost anterior de doua ori la functia de presedinte al Romaniei. Este vorba de prevederea constitutionala, de Decretul Lege nr. 2 din 1989, care mentiona acelasi lucru si este vorba chiar de primul program al Frontului Salvarii Nationale, in care s-a conturat pentru prima data aceasta idee. insa, ceea ce as vrea sa remarc este ca aceasta problema nu ar trebui sa ramana cantonata numai la nivelul specialistilor in drept, pentru ca este o problema a intregii tari, pentru ca astfel dam sansa perpetuarii unui al treilea mandat in intregime anticonstitutional.
B. Baltazar: Eu cred ca dl Opris a punctat foarte bine argumentele juridice si il felicit. Ceea ce este esential, fara indoiala, este problema morala si politica si nu cred ca trebuie sa o evitam. Cred ca la ora actuala sunt 30 la suta persoane care tin la persoana d-lui Iliescu si acestia ar trebui sa se gandeasca foarte bine, sa constientizeze ceea ce se intampla.
R. Opris: N-as vrea sa se inteleaga ca ne e teama de candidatul Ion Iliescu; iarasi o sa-l supar pe dl Boda, dar asta simt: ca este un dispret fata de Constitutie, pe care il manifesta in continuare P.D.S.R.-ul.
I. Boda: Eu va inteleg ca nu aveti pregatire juridica, nici eu nu sunt specialist in drept constitutional, dar nu puteti sa ma convingeti pe mine, nici unul dintre dvs., ca sunteti atat de naivi din punct de vedere juridic, sa credeti ca o sa prinda aceasta tactica de a inspaimanta sustinatorii candidatului Ion Iliescu. Eu insumi ma consider un om extrem de riguros cu mine insumi, si simt nevoia acuta de lege; probabil ca cea mai teribila teama pentru mine este legea. Nu cred ca veti putea reusi sa demonstrati aceasta chestiune, este o problema juridica. Nu stiu de ce este atat de greu de inteles o prevedere clara a Constitutiei: legea dispune numai pentru viitor. Nu vad cum e posibil sa desparti de aceasta data spiritul juridic al Constitutiei de litera, de ce spiritul ar putea sa fie mai retroactiv decat litera? Eu cred ca prin tot ce faceti dvs., la ora actuala, este o presiune inadmisibila asupra juristilor. insa, as dori sa va reamintesc ca orice stat de drept incepe cu Constitutia, adoptata pe 8 decembrie 1991, ceea ce partidul dvs. nu a votat.
R. Opris: Este fals, noi ne-am abtinut, nu este acelasi lucru ca am votat impotriva.
I. Boda: Nu. Nu ati vrut sa votati. in absenta Constitutiei, orice discutie este in zadar. Pentru Romania este evident ca pana la adoptarea Constitutiei, institutiile statului de drept s-au nascut in virtutea acestei Constitutii, care a fost adoptata pe 8 decembrie 1991. Prin urmare, primul mandat constitutional al d-lui Iliescu este cel pe care l-a cucerit prin vot. Daca vreti sa cerem parerea populatiei asupra legitimitatii sau a nelegitimitatii, trebuie sa facem un referendum, ceea ce coincide cu alegerile. De ce trageti cu atata disperare…
R. Opris: Vrem doar sa aratam legile Constitutiei: dl Iliescu isi face campanie de sase ani, prin metodele pe care le foloseste, mai ales ca are totul pus la dispozitie. Ati spus despre Constitutie, ea mai are si Art. 150 care spune ca legile si decretele prealabile Constitutiei raman in vigoare in masura in care nu contravin Constitutiei.

<< Toate partidele isi fac un titlu de glorie ... ||| Preliminarii - Calitatea de intelectual ... >>
| | Citiri: 3319 |

 
Copyright © 2005 - 2016 - Editura AlegRO