* Prima paginã * Cãutare * Contact *
 


Remember
Cuvânt înainte
Aventura televiziunii
Preliminarii
        Grupa I-a
        Grupa II-a
        Grupa a III-a
        Grupa a IV-a
        Grupa a V-a
Finalele
        Finala cu presa
        Primarul in exercitiu
Dialoguri subiective
        George PADURE
        Anton VATASESCU
        Victor CIORBEA
        Dinu PATRICIU
        Doru Viorel URSU
        Mihai ERBAŞU
        Crin HALAICU
Rezultatele primului tur
Turul 2
        Victor CIORBEA
        Ilie NĂSTASE
        Bătălia pentru sectoare - 10 iunie 1996
        Bătălia pentru sectoare - 11 Iunie 1996
Semifinalele
        Seria A - 15 mai 1996
        Seria B - 16 mai 1996
        Seria C - 22 mai 1996
        Seria D - 23 mai 1996
Super-Finala
        Repriza a II-a
        Din culise
Post festum - 7 august 1996
Cuvânt după

 

 

Capitol/Subcapitol: Semifinalele - Seria A - 15 mai 1996

Seria A
(15 mai 1996)


Tema dezbaterii: Transportul in comun o piatra de incercare


Anton Vatasescu (U.S.D.)

Sergiu Andon (P.U.R.)

Eugen Plesa (A.S.)

Ioan Nastea (P.P.)

O. Andronic: Bun-gasit, stimati telespectatori la cea de a doua runda a Turneului Candidatilor. Aceasta competitie este menita sa ofere tuturor candidatilor o sansa - cum am mai precizat - si posibilitatea alegatorilor de a-i intelege mai bine. Dupa preliminaliile de saptamana trecuta, la care au luat startul 22 de candidati, cei 16 semifinalisti au fost impartiti in patru "ateliere de lucru". Cred ca este mai util sa le spunem asa pentru ca modalitatea de desfasurare va fi aceea a dezbaterii. Subiectul de astazi, rezultat prin tragere la sorti este transportul in comun. Cei care vor analiza in aceasta seara, pe parcursul unei ore, acest subiect sunt domnii Anton Vatasescu, din partea Uniunii Social-Democrate, Sergiu Andon, din partea Partidului Umanist din Romania, Ioan Nastea, din partea Partidului Pensionarilor din Romania si Eugen Plesa, din partea Aliantei Sociale. Domniile lor vor prelua tema pe care organizatorii au propus-o, nu inainte de a prezenta un scurt montaj filmat pe aceasta tema. (...) L-ati urm arit pe dl Constantin Popescu, director general al RATB. Domnule Vatasescu, mingea e in terenul dvs., haideti sa vedem ce solutii va stau la indemana pentru rezolvarea acestei probleme a bucurestenilor - transportul in comun?
A. Vatasescu: Acum cateva luni am citit un studiu foarte interesant al Asociatiei PRO Democratia. Bucurestenii erau foarte nemultumiti de toate serviciile publice. Continui sa constat ca ei sunt ceva mai putin nemultumiti de transport. Am analizat cu atentie ce se intampla si am constatat ca in acest domeniu s-a miscat ceva si vreau sa va spun cum ar trebui conceputa sau care este programul in in acest domeniu. Va spun ca trebuie pornit printr-un studiu complet de circulatie in Bucuresti. Centura de exterior, interioara, semaforizari, sens unic. Astfel incat la sfarsitul celor patru ani sa ajungem de la 8,5 calatori la 6,5 calatori pe metru patrat. Este foarte ambitioasa aceasta cifra dar am discutat-o cu dl ditrector general Popescu si mi-a spus ca este posibil. Care sunt caile? Transportul public trebuie incurajat cu toate fortele. Este mult mai putin poluant decat automobilele care aglomereaza orasul. Deci am putea sa rezolvam si problemele de mediu daca incurajam acest transport. El mai are un avantaj: in cearca sa se recastige clientii din automobile in transportul public. In prezent avem zilnic 900 de autobuze. Trebuie sa recunoastem ca am avut iarna aceasta un inamic la care nu ne asteptam: gropile. Drumurile au suferit mult. Acest parc trebuie crescut cu 200-300 de autobuze. Si problema s-a rezolvat. In prezent, parcul este vechi si aproape toti candidatii isi propun sa aducem in plus intre 150 si 200 de autobuze. Parcul de tramvaie trebuie si el innnoit. Tramvaiele sunt facute la noi, au marcajul electronic corect, sina este din import si am reusit sa facem 17 km in patru ani. Trebuie sa mergem cu un ritm de 20 km pe an. Costa cam 1 miliard pe km. Troleibuzele - si aici trebuie refacut parcul. Ar trebui create sensuri preferentiale pentru transportul in comun, sa marim putin viteza, sa dezaglomeram unele portiuni din strada pentru a creste viteza. Solutii care vor ajuta si cred ca in patru ani transportul va arata mult mai bine. Transportul este subventionat in toata lumea, intre 70 si 80 la suta si la no i este subventionat 80 la suta. Sunt acum in discutie gratuitati pentru foarte multe categorii. Trebuie o plata simbolica, nu poate fi absolut gratuit.
O. Andronic: Va multumesc, dle Vatasescu, predau stafeta dlui Sergiu Andon.
S. Andon: Am sa segmentez problemele legate de transportul in comun si anume: dorintele legate de acesta, conditiile, obiectivele imediate si realizabile, conceptii generale si ce se poate rezolva repede. Legat de dorinte este clar ca principalele sunt: transport rapid, confortabil. Legat de conditii actuale, avem un parc depasit si ca numar si din punct de vedere tehnic, tot la conditii oras aglomerat, strazi proaste; legat de aceste conditii, m-as detasa in cateva amanunte: in primul rand in ceea ce priveste gradul de confort. Nu e totul incarcatura de calatori pe metru patrat, ci bineinteles una din conditii este viteza si aici as vrea sa completez. La troleibuze avem o incarcatura legata de ideal: 7,4 calatori pe metru patrat. S-ar parea ca stam bine, dar cel mai prost stam la transportul cu troleibuze pentru ca viteza lor este extrem de redusa. 2,7 km-ora ne situam la un nivel de neimaginat. Am inca o usoara ambitie si anume aceea ca ROCARUL sa asigure necesarul de troleibuze. Trec la secventa a treia, l a obiective imediate: in primul rand sa nu agravam conditiile defavorabile; sa nu lasam ca lucrurile sa mearga tot asa; sa nu lasam transportul public fara stapan. Aceste obiective cred ca pot fi asociate cu urmatoarele conceptii: proclamat puternic si la toate puterile si ale primarilor, si ale consilierilor, si in mass-media si la nivel legislativ o lege a transportului public, deci reglementarea principiului de transport, este o problema sociala de importanta strategica. O alta conceptie: ideea ca transportul public incepe acasa si se termina acasa. Asta este important si distanta pana la statie si felul cum arata statia. Ce se poate rezolva repede: problema de fluenta. Preconizam instituirea unei autoritati a transportului dupa model cum este transportul aeronautic. In conditiile unei capitale care are transportul terestru undeva si transportul subterestru in alta parte... deblocarea optiunilor imediate; speranta ca se vor construi linii noi de metrou lasa si lucrarile sa taraganeze, am inaintat proiecte de creare a unor noi linii de tramvai, de exemplu in Drumul Taberei pana la crearea unor noi linii de metrou, liniile de tramvai se vor amortiza. Ultimul lucru: sa asiguram ieftinitatea si printre cai folosirea inclusiv a unor resurse economice, afisaj, cu constiinta statului ca trebuie sa subventioneze transportul in comun.
O. Andronic: Va multumesc, dle Nastea...
I. Nastea: Sigur ca datele tehnice pe care le-au prezentat antevorbitorii mei sunt destul de amanuntite, n-as vrea sa le repet... as vrea sa atac doar cateva solutii. Segmentul pe care il reprezint eu este foarte interesat in acest subiect, modul cum poate sa foloseasca, pe ce distante si prin ce plati. Toata lumea are in program acest subiect. Depinde foarte mult de cat de buni practicieni suntem, cu ce staff vrem sa realizam ce ne-am propus. Eu consider ca controlul facut de primarie ar trebui restructurat, in sistem nou prin care mijloacele sa respecte orarul pe care il are. De asemenea, sa se umble putin si la pregatirea profesionala a celor din staff-ul regiei. Ar trebui prin mijloace proprii o exploatare corespunzatoare a acestor mijloace- curatenie, intretinere. Prin aceasta se va reusi ca cetateanul sa aiba o alta ambianta. In alta pozitie - exista aparitia unor locuri speciale pentru anumite categorii - invalizi etc. Acestea ar trebui scoase in evidenta altfel. De asemenea, aglomeratia din statii. Co nstruirea de pasaje pietonale, de benzi de circulatie; de asemenea nu trebuie lasat in ultimul rand faptul ca aceste mijloace trebuie sa se gaseasca intr-o singura retea ca sa permita calatoria sa fie cat mai ieftina. Ar trebui sa se mai gaseasca niste mijloace sa acopere acest metrou. Ati vazut ce se intampla daca suntem la mana anumitor regii.
O. Andronic: Va multumesc. Dle Plesa...
E. Plesa: Cred ca cel mai bine ar fi ca cel care va avea aceasta responsabilitate sa puna in aplicare ce s-a discutat. Deci am sa incerc sa-mi fac cunoscute parerile legate de acest transport. O problema pe care am sesizat-o foarte des, folosind personal transportul in comun, legat de tramvaie, foarte multe terasamente sunt groaznice, neingrijite total... nu stiu ce multe fonduri trebuie pentru asta cand dauna asta creaza si alte daune... probabil ca cineva fura banii nostri... O alta problema: aceste mijloace de transport, probabil ca e mai tentant sa le iei de afara, dupa conceptia mea as spune ca e nevoie de realizarea unei benzi pentru transportul public. Astazi in Bucuresti daca mergeti pe anumite artere o sa vedeti ca ele se dubleaza, se tripleaza si la un moment dat se incaiera; circulatia disciplinata pe benzi - trebuie facut ceva. O alta sugestie este planul de realizare a unei alveole. Acum oamenii isi pun masinile pe trotuar... pentru ca respectivii sa-si parcheze masinile in astfel de alveole. O a lta problema: urbanizarea cetateanului, cat si o disciplina a angajatilor regiei de transport. Ei trebuie sa stie ca transporta niste oameni, ca se misca printre oameni pe care trebuie sa-i respecte. O alta problema: semaforizarea. S-au facut semafoare cu costuri foarte mari dar sunt foarte bune. De asemenea, gratuitate pentru pensionari. De asemenea, crearea unor benzi pentru biciclisti. Mersul pe bicicleta este si sanatos si se practica in toata lumea.
O. Andronic: Va multumesc. In urmatoarele sapte minute as profita si v-as invita ca fiecare sa-si exprime o parere in ceea ce priveste componenta morala in transportul in comun.
I. Nastea: Toata critica este buna pana ajunge la buzunar. Daca primul care strica ar fi dus la prima circa de politie...
S. Andon: Respectul fata de cetatean va atrage dupa sine respectul cetateanului...
A. Vatasescu: Daca circulati nu stiu daca sesizati comportamentul tinerilor in transportul comun, si fata de batrani; peste tot este o lipsa legata si de salubritate, trebuie o educatie care trebuie facuta din scoala...
S. Andon: O analogie a principiului ca mizeria atrage mizerie, curatenia atrage curatenie, de asemenea gravitatea ignorarii abaterilor legii, abaterea mica tolerata...
E. Plesa: Hai sa nu uitam finalizarea metroului, e o rusine ca dupa atatia ani Grivita sa arate la fel ca in 89.
O. Andronic: Stimati domni, pentru ca timpul se apropie de sfarsit, va propun un raspuns foarte concis la urmatoarea intrebare: a cata problema ca importanta va fi in programul dvs. cea a transportului in comun? Dle Plesa:
E. Plesa: Problema nr. 10.
A. Vatasescu: Locul 5 - 6.
I. Nastea: Toate se vor rezolva in paralel, dar cam pe locul 4.
S. Andon: Locul 3.
 


<< Semifinalele ||| Semifinalele - Seria B - 16 mai 1996 >>
| | Citiri: 7337 |

 
Copyright © 2005 - 2020 - Editura AlegRO