|
Soluția imoralã
Citeste cartea on-line
Cuvânt înainte......
Principiul Arãtãrii Pisicii Cine a lucrat la un ziar cotidian ºtie cât de greu este ca un singur
comentator sã semneze zilnic un "editorial" sau un "cursiv", plasat în
prima paginã ºi dedicat fie "înregistrãrii" critice a evenimentului cel mai
"cald" al zilei, fie diagnosticãrii efectelor pe care întâmplãri, înfãptuiri,
atitudini, comportãri ºi iniþiative de orice tip, le au asupra vieþii persoanelor
fizice sau juridice ºi colectivitãþii. Editorialistul sau "cursivistul"
responsabil informeazã opinia publicã atât asupra faptelor ce excitã imaginaþia
ºi curiozitatea prin caracterul lor ieºit (uneori doar aparent) din
comun, cât ºi, mai ales, asupra acelora ce încadrate în contextul lor natural
completeazã sau lãmuresc "spectacolul lumii", la care participãm
cu toþii, ca actori voluntari sau involuntari. Și fiindcã nu existã spectacol
fãrã regizori, unii mai instruiþi ºi mai rafinaþi, alþii mai tentaþi de improvizaþii
ºi scenografii de efect, alþii mai volubili cu actorii sau mai brutali
atât cu aceºtia cât ºi cu maºiniºtii, inginerii de sunet ºi luminã, femeile
de serviciu ºi vânzãtorii de bilete, comentatorul este obligat sã se exprime
asupra sensului acordat de regie piesei ºi asupra efectelor sale asupra
publicului. Din "spectacolul lumii", care se desfãºoarã în acte
simultane, pe multiple meridiane ºi într-o infinitate de locuri, fac parte
momente înãlþãtoare, banalitãþi ale cotidianului, acte caritabile ºi abominabile,
eroisme voluntare ºi involuntare, generozitãþi ºi meschinãrii,
abuzuri de tot felul ºi comportãri deviate de la logica ce ar trebui sã guverneze
raporturile umane ºi instituþionale. Pentru recepþionarea corectã
a mesajului fiecãrei scenete din spectacolul lumii în care este integrat ºi
micro-universul nostru naþional, un cronicar al timpului nostru trebuie
sã aibã radarul percepþiilor în stare de alertã permanentã ºi procesorul
informaþiilor mereu în activitate. Și, mai ales, precum se spune într-un
jargon fals diplomatic, "sã nu priveascã în faþã pe nimeni", deoarece
cum spunea Harpagon, "ochiul vede dar înºealã" ºi se creazã riscul lipsei
de imparþialitate.
Format la dura ºcoalã a comentatorilor zilnici a ceea ce se vede,
ceea ce se aude ºi ceea ce se face, Octavian Andronic a luat acum câþiva
ani decizia de a-ºi strânge în volume, regrupate pe ani, articolele publicate
zilnic sau aproape zilnic, dupã 1 ianuarie 2000, pe prima paginã a
publicaþiei electronice "Amos News", simultan cotidian ºi agenþie de
presã, una dintre cele mai echilibrate ºi profesionale dintr-un multicolor (politiceºte vorbind) ºi pitoresc peisaj jurnalistic naþional, aproape permanent
inundat de agresivitãþi verbale ºi vulgaritãþi greu de întâlnit în
alte þãri "vecine ºi prietene". Putea sã înceapã foarte bine cu anul 1990,
când se afla solid la cârma cotidianului "Libertatea", publicaþie în care
se metamorfozase în viteza a cincea, sub conducerea sa, în data de 21
decembrie 1989, cotidianul "Informaþia". A vrut însã sã facã o operaþie
cu valenþe istorice, sã repropunã atenþiei cititorului o imagine asupra
evoluþiilor din România dupã intrarea în Noul Mileniu, o probabilã (credinþele
milenariste sunt încã în plinã vigoare în toate þãrile creºtine)
"cumpãnã a apelor" între undele seismice ale "tranziþiei", provocate de
zguduirile revoluþionare din ºi de dupã 1989 - suficient de îndepãrtate
pentru a se putea presupune cã þara între timp, a pãºit pe versantul unei
alte ere – ºi vremea "intrãrii în normalitate", adicã vremea în care Statul
ºi poporul ºi-au dat un program de viaþã, ºi-au reordonat instituþiile ºi
electoratul, ba chiar ºi "cetele" politice (cãci despre o clasã politicã, în
accepþiunea social-elitarã a cuvântului nu se poate vorbi) s-au reeducat
în spiritul valorilor libertãþii ºi democraþiei. Pânã acum, din seria
Cronologia comentatã a Mileniului III au apãrut cinci volume. Acesta,
al ºaselea, priveºte anul 2005, situat temporal în urmã cu aproape un deceniu
de ceea ce s-a întâmplat ieri, se întamplã azi ºi se va întampla
mâine ºi pânã la sfârºitul anului. Depãrtarea faþã de faptele prezentate
ºi interpretate de Octavian Andronic la timpul lor ºi acum în cartea de
faþã, simptomatic intitulatã Soluþia imoralã, îngãduie cititorilor ce au
urmãrit cu atenþie "aventura" (cãci chiar despre o aventurã este vorba)
post totalitarã a României, o evaluare detaºatã a acestora. Recompunerea
a posteriori, din bucãþi (fiecare dintre ele având o valoare descriptivã
ºi un conþinut interpretativ) a vieþii social-politice a Țãrii este, în cazul
volumului al VI-lea din Cronologia comentatã a Mileniului III, cu siguranþã
mai atractivã decât o naraþiune istoricã bazatã pe document. Faptul
asupra cãruia autorul a exprimat pe loc ºi fãrã menajamente, o
judecatã de valoare este parte a unui puzzle care la rândul sãu este întregul
în miniaturã. Spotul jurnalistic surprinde fenomenul în genuitatea
sa, îl izoleazã de context ºi îi conferã funcþii simbolice, în cazul în care
are reprezentativitate pentru ceea ce se întâmplã în eºichierul social, politic
sau cultural. În aceastã tehnicã a "spoturilor integratoare de imagine",
Octavian Andronic este un adevãrat maestru ºi cel ce scrie acum
- ca persoanã care are la spate o oarecare activitate publicisticã, neîmbãtatã
de excese polemice - poate afirma cu seninãtate cã textele din
aceastã carte dau o imagine corectã ºi necruþãtoare asupra situaþiei propriei
patrii din al cincilea an al Mileniului III, mileniu care dacã va merge
înainte cu aceeaºi sãlbãticie cu care a început riscã sã devinã cel mai
scurt din istoria umanitãþii. Este un mileniu al jefuirii, de cãtre cei ce au forþa sã o facã, mai toþi aflaþi teoretic ºi declarativ în tranºeele luptelor
pentru afirmarea marilor principii ale libertãþii ºi democraþiei, resurselor
umane ºi materiale ale planetei. La istoria acestui mileniu participã toate
þãrile. Comentariile, legate de oameni ºi întâmplãri, din cartea pe care
am onoarea s-o prefaþez, privesc, fireºte, Țara autorului, care este ºi a
Dumneavoastrã, distinse cititor, ºi chiar ºi a mea, dacã îngãduiþi, deºi de
aproape trei decenii trãiesc stabil în altã parte, departe, de unde probabil
îmi este mai uºor decât altora sã încadrez "spectacolul României" în marele
"spectacol al lumii". Întrucât conceptul de Țarã este, în accepþiunea
celui care scrie, identic cu acela al Vladimirescului despre patrie ("este
norodul, iarã nu tagma jefuitorilor"), este de datoria mea sã precizez cã,
în condiþiile tehnice actuale, prin "jefuitori" nu ar mai fi de înþeles doar
"boierii" ºi "streinii", ci ºi mai marii zilei, "boieriþii tranziþiei" ºi noile
beizadele (multe vechi slugi ideologic reciclate) , ariviºti agresivi ºi
ºmecheri de tot felul, bandiþi ce îºi elibereazã certificate de onorabilitate,
indivizi care ocupã funcþiile publice pentru a-ºi putea face propriile mendre,
persoane publice, "aleºi ai poporului" care crezându-se posesorii
adevãrului absolut sunt mereu pe punctul de a face gesturi necugetate ºi
împotriva intereselor colective pentru a-ºi impune punctele de vedere
ºi menþine poziþiile de putere. Un concept deci, acesta al jefuitorului, cu
spectru larg de acoperire, care-i cuprinde pe ce cei ce jupoaie tot pe unde
trec,"jupuirea" devenind în fapt un fel de boalã naþionalã, ilustratã de
comportãri aberante la vârfurile ierarhiei sociale chiar ºi în detalii aparent
fãrã importanþã, nimicuri. Iatã cum îºi începe autorul ºirul articolelor-
pilulã din anul de graþie 2005, confluite în cartea ce urmeazã: "Odatã
cu alternativele la putere, politicieniii români par a fi deprins ºi obiceiul
pârjolirii locurilor ºi lucrurilor pe care le lasã în urmã….Unii dintre
foºtii miniºtri au plecat spre noile destinaþii ca melcii, cãrând în spate
tot ce se putea, pe motiv cã au fost dobândite cu sudoarea frunþii proprii..."
("Tactica pârjolirii terenului", 5 ian. 2005)
Împotriva "jupuitorilor" s-a ridicat la sfârºitul anului 2004 un alt
polcovnic, nu din Vladimir, ci din Constanþa, ajuns în fruntea statului
pe fundalul deteriorãrii grave a imaginii publice a "cabinetului Nãstase",
noþiune "promovatã de miniºtrii guvernului 2001-2004" ºi în care era
de întrevãzut, ni se spune de cãtre autor, "noul cult al personalitãþii".
"A fost (în insistenþa promovãrii de cãtre miniºtri a formulãrii – n.n.) –
scrie Octavian Andronic – ca pe vremea comuniºtilor, o debarasare de
responsabilitãþi. Eºecul electoral al PSD s-a suprapus aproape natural
peste cel al "cabinetului Nãstase" ". Ambiþiile politice împinse la extrem
au fost factorul de continuitate între "ultimele zile" (din 2004) ale "Cabinetului
Nãstase" ºi primele zile de muncã îndârjitã (pentru prosperitatea
patriei "jupuitã" de "vechea orânduire") din 2005 ale Guvernului României (noþiune impusã, corect, de Noul Preºedinte, tocmai pentru a
marca ruptura cu excesiva persoanalizare, între 2001-2004, a iniþiativelor
politice). Problema comoditãþii în fotoliile ministeriale ºi a reprezentativitãþii
edificiilor a avut imediat prioritate în faþa problemei obsedante,
între 2004-2005, pentru toþi românii: locul de muncã."(cf. "Ambiþiile
miniºtrilor", 14 ianuarie 2005)
Suntem în luna iunie a anului 2014 ºi modul în care ºi-au manifestat
spiritul de responsabilitate în confruntarea cu problematicile guvernãrii
miniºtrii guvernelor care s-au perindat din 2000 pânã acum (dar
am putea foarte bine sã indicãm o datã anterioarã), seamãnã leit cu cel
semnalat de autor precum un "factor de unitate" între douã guvernãri de
culori diferite: cea din 2001- 2004 ºi cea inauguratã în sunetele triumfale
ale corului speranþelor (curând spulberate) de la sfârºitul lui 2004. Pe
fundalul speranþelor în mai bine a unei populaþii bombardate constant
de presa cotidianã cu informaþii adevãrate sau mai puþin controlabile
despre corupþia "demnitarilor", spiritul "înnoirii" a fost purtat în triumf
la Cotroceni, cu o majoritate destul de anemicã, noul Preºedinte fiind
confruntat imediat cu problema de a avea, prin forþa împrejurãrilor ºi
propriilor decizii, ca interlocutor la Palatul Victoria un guvern exprimat
de coaliþia cãreia partidul din care provenea nu îi era "acþionar" majoritar.
În marºul cãtre Cotroceni, noul Preºedinte, solid instalat, dupã defenestrarea
lui Petre Roman, la cârma Partidului Democrat, de orientare
declarat socialistã, l-a fãcut KO tehnic pe ministrul de externe Mircea
Geoanã la concursul electoral din iunie 2004 pentru câºtigarea fotoliului
principal din Primãria Bucureºtilor (scor 59,6% contra 29,8%). A contribuit
se pare nu doar nefamiliarizarea pretendentului cu problemele administraþiei
locale ci ºi neîncrederea în persoanã. Electoratul PSD, se
pare, a avut impresia cã "vocaþia social-democratã" a fostului Ministru
de Externe ar fi fost rezultatul unei revelaþii avute în anul 2000, dupã
"chemarea ca ministru" în "Cabinetul Nãstase", fãrã a fi militat anterior
în PSDR ºi fãrã a fi participat la elaborarea de strategii politice ale vreunui
alt partid. O revelaþie asemãnãtoare avea sã aibã un adjunct al sãu,
Cristian Diaconescu, funcþionar conºtiincios al Externelor, în drum spre
întâlnirea unde i s-a comunicat cã va deveni ministru al Justiþiei în acelaºi
"Cabinet Nãstase". În frânarea iluziilor de mãrire ale adversarilor
politici, provocate sau nu de revelaþii, Preºedintele instalat din iarna lui
2004 la pupitrul de comandã din palatul de pe dealul unde îºi instalase
tabãra Vladimirescu în marºul cãtre capitala Valahiei, s-a dovedit a fi un
veritabil maestru. A demonstrat-o ºi în timpul alegerilor prezidenþiale,
în timpul cãrora a aruncat bomba fumigenã a celor douã miliarde de dolari,
dupã el ºterpelite de Primul Ministru al "Cabinetului Nãstase" din
avuþia naþionalã. Nu a contat, în ochii unui electorat bombardat sistematic cu cronica abuzurilor ºi corupþiei atribuite unora dintre exponenþii de
vazã ai taberei guvernamentale, cã cifra era chiar iraþionalã: aproximativ
egalã cu cam 5% din produsul intern brut al anului 2003. La distanþã
de 10 ani "câinii de pazã ai legii, libertãþii ºi democraþiei", adicã reprezentanþii
justiþiei, n-au dovedit încã, în ciuda zelului lor suspect în multe
cazuri, afirmaþiile de atunci despre "jefuitorul" din vizorul "catindatului"
PD. Acesta a mai avut timp 9 ani sã recurgã la împroºcarea cu tone de
noroi a duºmanilor politici ai momentului, reuºind aproape mereu scoaterea
lor din circuit ºi excitând spiritele în numele "dreptãþii ºi adevãrului",
adicã a cartelului electoral DA, sigla curând rãsuflatã a alianþei
PNL-PD, în care, cum am spus, nu era acþionar majoritar. În cazul în
specie, relatat mai sus, zeloºii procurori ai Republicii, devenitã între timp
prezidenþialã "de facto" ºi nu "de jure", au rãscolit rapid în viaþa "mãtuºii
Tamara", fãrã prea mult succes, dupã care s-au pus serios pe treabã documentând
"penal" o operaþie economicã în care actorii erau mai mult
termopane decât persoane ºi aprofundând, precum "carte de rezervã", o
altã operaþie de finanþare electoralã, suspectã, ca alte mii de operaþii asemãnãtoare
fãcute "de-ai lor" ºi de-ai noºtri", pentru care se pare, ba suntem
chiar siguri, nu a existat, nu existã ºi nu va exista – ca sã fim
pesimiºti, adicã, vorba crainicului de la Radio Erevan în anii '80, "optimiºti
bine informaþi - personal suficient de investigare aflat la dispoziþia
magistraturii.
Insistãm ºi noi asupra figurii prezidenþiale deoarece ea este personajul
în jurul cãreia graviteazã viaþa politicã ºi socialã a României în
ultimul deceniu. În cartea lui Octavian Andronic, Saga Prezidenþialã
ocupã locul central. Fireºte, deoarece din 2005 încoace Preºedintele a
ocupat spaþiul politic din România cu aplombul unui aspirant Caesar.
Mai în glumã mai în serios am putea spune cã Domnul Traian Bãsescu
nu ar fi persoana cea mai puþin indicatã sã-l critice pe Preºedintele Federaþiei
Ruse, Domnul Vladimir Putin, suspect multor oameni politici,
care probabil în secret îl invidiazã, de cezarism ºi imperialism, pentru
faptul cã "a ocupat Crimea", entitate geopoliticã cu aproximativ 2 milioane
de locuitori, dintre care aproximativ 86 % ruºi, ºi nu "filoruºi",
cum spune recenta ediþie a Bibliei politice a complexului militar-industrial
al Statelor Unite ºi a adoratorilor acestuia. Preºedintele Bãsescu, în
urma unor spectaculoase acþiuni de asalt al instituþiilor, început în 2005,
dupã instalarea la pupitrul de comandã din Cotroceni, a chiar reuºit sã
ocupe de unul singur România, ajutat ºi el de un fel de "drujinã" semãnând
mai degrabã cu Armata Brancaleone, agitând principiul subânþeles
tuturor acþiunilor sale: "cine este împotriva mea este împotriva Țãrii".
Preºedintele ales la sfârºitul lui 2004, aflat încã în exerciþiul funcþiunii,
nu s-a arãtat prea sensibil în ce priveºte problematicile lipsei de locuri de muncã, regresului economic, jefuirii resurselor de cãtre noi fanarioþi,
vorbitori sau nu ai limbii române, nu puþini aliaþi cu el, pânã la un punct.
Strigând în permanenþã "hoþii", în afara campaniei electorale ºi în timpul
ei, Caesarul nostru nautic, excelent navigator în mlaºtina politicã dâmboviþeanã,
ºi-a câºtigat popularitate, sub scutul unei nedeclarate lozinci
ce prelua o sintagmã construitã pentru a-l defini pe precedentul Preºedinte:
"sãrac dar cinstit". Omul nostru din Constanþa (nu ºtim dacã nava
"Biruinþa"- nume predestinat! - a tranzitat ºi prin Havana) a aflat probabil
din povestirile învãþãtorilor sãi despre Alexandru Ioan Cuza cã popularitatea
se cultivã fiind în mijlocul mulþimii, aºa încât dupã
înscãunare a decis sã fie vãzut de toatã lumea informându-se asupra vieþii
publice, motiv pentru care a luat-o creanga prin oraº în Skoda personalã
ºi ºi-a instalat un birou alternativ la Golden Blitz. În acest local
putem presupune cã s-au luat decizii istorice privind întrebuinþarea raþionalã
a resurselor umane utilizabile din rândurile exponenþilor "noului
val". Ele au fost rapide ºi ameþitoare: colonelul Silvian Ionescu, revoluþionar
fesenist provenit din fostele servicii de informaþii, abia numit prefect
al Capitalei a fost desãrcintat dupã cinci zile; Vasile Blaga,
Preºedinte al PDL, a fãcut o scurtã "plimbare da la Partid la Cotroceni",
unde a rãmas în funcþia de Consilier Prezidenþial ºi ºef al Departamentului
pentru Securitate al Administraþiei Prezidenþiale doar trei zile (de
unde a fost trimis în braþele Primului Ministru, liberalul Cãlin Popescu
Tãriceanu, ca Ministru al Administraþiei ºi Internelor); o fatã bine recomandatã,
în perspectiva de a ferici cu ignoranþa sa Consiliul Europei ºi
Comisia de la Bruxelles, nominalizatã pentru funcþia de Ministru al
Integrãrii, a avut bunul simþ sã se retragã (Cf. "Criza de specialiºti", 17
ianuarie 2005). Disponibilitatea sa remarcabilã – a arãtat Andronic întrun
articol scris dupã aproape o lunã de la instalarea la Cotroceni a lui
Traian Bãsescu - de a trasa indicaþii în toate direcþiile, de a avertiza pe
toatã lumea ºi de a arãta întregii naþii calea cea dreaptã aduce aminte
de un model încã proaspãt în mintea multor români. ªi nu doar proaspãt:
regretat, chiar, de cãtre nu puþinii dintre ei." În câteva fraze se demonteazã
mecanismul genezei autoritarismului prezidenþial: "În faþa
riscului ºi temerilor de tot felul oamenii au început sã regrete absenþa
unui far cãlãuzitor ºi au privit cu neîncredere principiul separaþiei puterilor,
ca o formã disimulatã a fugii de rãspundere."Speranþa ziaristului,
dupã care "elanul prezidenþial se va tempera, probabil, odatã cu primele
restricþii constituþionale care vor face ca unele dintre acþiunile sale sã
nu mai poatã avea acoperirea ºi efectele aºteptate", nu s-a împlinit. Aºa
cum nu s-a împlinit nici credinþa sa în imanentismul virtuþilor taumaturgice
ale timpului: "Deocamdatã, domnul Bãsescu – scrie în încheiere
Comentatorul - domneºte cu aplomb într-o Republicã Prezidenþialã Românã, aflatã în tranziþie spre Republica Constituþionalã." Ce înþelegea
la ora respectivã Octavian Andronic prin "Republicã Constituþionalã"
îmi este destul de greu sã descifrez: mai mult ca sigur se referea
la o Republicã în care reprezentantul ales al instituþiei prezidenþiale sã
nu rãstãlmãceascã dupã propria voinþã nici litera ºi nici spiritul Constituþiei,
profitând de imperfecþiunile - inerente, formale sau substanþiale -
acesteia. Orice persoanã bine instruitã, cu o culturã solidã, cunoscãtoare
a regulilor distribuirii puterilor ºi competenþelor prin mecanismele constituþiilor
republicane nu poate, dupã o grijulie analizã a modului exercitãrii
puterilor de cãtre Preºedintele României ales în 2004, "în sarcinã"
în 2005 (ºi încã în scaun), sã nu constate cã în multiple ocazii instituþia
pe care a reprezentat-o a încetat a fi factorul de echilibrare a raporturilor
instituþionale în Stat ºi cã a devenit ea însãºi o problemã pentru funcþionarea
mecanismelor politice ale acestuia. Hiper-activismul prezidenþial
este comparat într-un articol al lui Octavian Andonic de la începutul lui
martie 2005 cu activitatea seismicã de la cotul Vrancei. "'Cutremurul
Traian' s-a manifestat - scrie autorul - cu violenþã la începutul sãptãmânii,
în timpul ºedinþei CSAT. Seismul a avut douã momente în care acele
instalaþiilor de înregistrare au oscilat amplu: odatã la proclamarea noii
'doctrine preventive', care ar trebui sã dea dreptul României sã atace
ºi sã anihileze cuiburile teroriste care ne-ar putea afecta, oriunde se
aflã acestea în lume; ºi a doua oarã, când preºedintele a propus ca printre
motivele care ar putea conduce la decizia unor alegeri anticipate sã
se numere ºi 'proasta guvernare'". Sper cã cititorul (nepãrtinitor al)
acestor rânduri poate fi de acord cu mine cã este greu de imaginat intervenþia
"preventivã" – în urma unui ordin prezidenþial - a unei trupe
aeropurtate române, în Yemen sã zicem, teren predilect de regrupare a
multor elemente quaediste. "E de datoria noastrã, crede Preºedintele -
scrie Octavian Andronic cu humor - sã nu aºteptãm ca fijienii (locuitorii
insulelor Fiji – n.n.) sã ne atace cu avioane deturnate Casa Poprului
sau Palatul Cotroceni, ci sã-i buimãcim preventiv la ei acasã". Cât despre
"alegerile anticipate" cauzate de "proasta guvernare" suntem ori în
domeniul iresponsabilitãþii ori în cel al glumelor proaste: majoritãþile se
fac în Parlament ºi de ele Preºedintele doar poate lua act, pentru a proceda
în consecinþã. Supratitlul articolului dedicat intrãrii Preºedintelul
cu ambele cizme în problematicile politicii externe ºi interne dintr-o
perspectivã "interventistã" este excesiv de elegant formulat: "Exorbitantele
visuri ale lui Bãsescu de schimbare a Guvernului recurgând la
CSAT" (cf. "Cutremurul Traian", 4 martie 2005).
Cele douã segmente ale teoriei politice bãsesciene ilustrate mai
sus meritã mãcar o scurtã evaluare psihologicã. "Pe fond", ca sã folosesc
expresia recurentã din intervenþiile publice ale unuia dintre foºtii directori ai S.I.E., generalul locotenent Ioan Talpeº, ambele "luãri de poziþie"
prezidenþiale din respectiva ºedinþã a CSAT sunt expresia unui sindrom
al atotputerniciei contaminat de megalomanie. Derularea evenimentelor
din 2005 a pus în evidenþã cã ceea ce se pãrea a fi o excitaþie pasagerã
a unui personaj imprevizibil era,"pe fond", o boalã cronicã. A cãrei simptomatologie
este pusã în evidenþã în carte fãrã ostentaþie sau polemici
rãuvoitoare. Îmi face plãcere sã subliniez cã Octavian Andronic nu a depãºit
nicicând în activitatea sa jurnalisticã limitele deontologice ale limbajului
jurnalistic, chiar atunci când a fost vorba de fapte ce au excedat
cu mult limitele bunului simþ. Din respect pentru instituþia pe care Traian
Bãsescu a reprezentat-o în 2005 (ºi pe care încã o mai reprezintã), autorul
a tratat cu eleganþã ºi civilizat fiecare exploit al noului aspirant la
condiþia de "cel mai iubit dintre pãmânteni". În ce priveºte interventismul
cezarist, Preºedintele nu ºi-a deziluzionat nicicând admiratorii. Nici
nu a avut rãgaz Guvernul format de Cãlin Popescu-Tãriceanu sã se dezmeticeascã
din împlinirea visului feeric al unei instalãri neaºteptate la
"Palatul din Vale" cã vajnicul nostru Preºedinte, intuind slãbiciunile inerente
ale Alianþei DA, atârnatã în Parlament de un fir de aþã de care puteau
trage, prin Regulament, doi preºedinþi exprimaþi de PSD - la
Camerã (Adrian Nãstase) ºi la Senat (Nicolae Vãcãroiu) - , a dezlãnþuit
o campanie de criticã împotriva prestaþiei politice a Guvernului, prestaþie
care nici mãcar nu putea fi evaluatã în câteva sãptãmâni. S-a recurs, cu
efecte devastatoare pentru stabilitatea construcþiei politice alternative,
pe care chiar Preºedintele pretindea cã o întruchipeazã (sintetizând-o în
atotcuprinzãtoarea noþiune de filosofie social-economicã "hoþii! –n.n.),
la discreditarea Guvernului abia format, faþã de care s-au exprimat "nemulþumiri"
ºi s-a "adus în discuþie varianta unui premier de rezervã pentru
situaþii speciale: Theodor Stolojan". Cu alte cuvinte, precum scrie
ºi Octavian Andronic, "într-un limbaj mai plastic, lui Cãlin Popescu
Tãriceanu i s-a arãtat pisica". Trebuie sã precizãm cã este vorba de o
pisicã neagrã ºi sã reamintim cititorului cã tehnica "arãtãrii pisicii" a
ajuns la apogeul "rafinamentului" în anii de deplinã afirmare a "umanismului
socialist", promovat de Vulturul Carpaþilor cu ajutorul instrumentelor
de represiune binecunoscute. Gurile rele spun – dar noi refuzãm
sã credem – cã Preºedintele a aderat de tânãr la teoria spiritului benefic
pentru democraþie al arãtãrii pisicii. A posteriori nu se poate sã nu
fim de acord cu consideraþiile de atunci ale lui Octavian Andronic: "Nici
ambiþia lui Bãsescu de a forþa anticipatele nu este o toanã ºi nici pisica
arãtatã lui Tãricenu un simplu capriciu. Și probabil nu va ezita sã facã
"totul" pentru a-ºi atinge obiectivul." (cf. "Arãtarea pisicii", 12 martie
2005).
Participarea Preºedintelui la viaþa publicã din 2005, aºa cum apare ea din perspectiva în care este pusã de articolele lui Octavian Andronic, stã
sub semnul voluntarismului, imprevizibilului, asumãrii – în multe situaþii
- unor puteri aflate în cel mai bun caz pe muchia prevederilor Constituþiei,
partizanatului afiºat fãrã jenã, dispreþului pentru pãrerea altora. Consecvenþa
a mers, în exprimãrile ºi faptele Preºedintelui, mânã în mânã
cu inconsecvenþa. Dupã ce un an întreg l-a þinut în ºuturi pe Tãriceanu,
fluturându-i spectrul anticipatelor ºi presând din toate pãrþile pentru unirea
Partidului Naþional Liberal cu Partidul Democrat – operaþie încheiatã
abia în 2007, prin fuzionarea acestuia din urmã cu Partidul Liberal
Democrat, desprins în 2006 din PNL, în urma "luptei fracþioniste fãrã
de principii", de matrice comunistã, de el însuºi încurajatã, recurgând la
"bunele servicii" ale lui Theodor Stolojan - declarã senin la sfârºitul
anului 2005 cã guvernul acestuia a fost "cel mai bun guvern postrevoluþionar".
Evident nu era aºa, din moment ce, cum bine aratã Cronicarul,
acesta fusese "un guvern de strânsurã, cu oameni neportiviþi la locuri
nepotrivite, cu anonimi incapabili de vreo acþiune notabilã sau cu politicieni
harnici la gurã, dar moi în fapte. Un guvern care nu a reuºit sã
gestioneze nici una din crizele prin care a trecut. Care ºi-a irosit timpul
ºi forþele omorând gãini (aluzie la "faptele de arme" ale ministrului
Flutur în timpul "crizei aviare" – n. n.) sau distrându-se la mare în timp
ce apa lua cu totul localitãþi întregi". (cf. "Executivul anului", 31 decembrie
2005).
Sunt prezentate în carte, fãrã exces de narativism, modalitãþile
scandaloase de gestionare a politicii externe a României, unde megalomania
la care ne-am referit iese în plin în evidenþã. Între cele douã "axe"
ale mãreþei strategii bãsesciene – "Axa Bucureºti – Londra" ºi "Axa
Bucureºti -Washington" – a fost introdusã "strategia paralelã" de propulsare
a lideratului regional al României în zona Mãrii Negre. Efectele
ei ar fi trebuit sã aibã ca rezultat ºtergerea tristei amintiri istorice a "lacului
rusesc". Cele douã fregate ale Marinei Naþionale, aflate cândva în
drum spre cimitirul marin al navelor militare britanice, cumpãrate de la
englezi, revopsite ºi reînarmate de la zero, au fost probabil pentru neînfricatul
Comandant al navei "Biruinþa" (oare pe unde o mai fi navigând
ºi sub ce pavilion?) garanþia surclasãrii capacitãþii de foc a flotei ruse.
Infirmând însã viziunea geopoliticã optimistã a Preºedintelui României,
flota rusã, a rãmas înfiptã, de curând mai stabilã ca oricând, la Sevastopol;
aviaþia sa de suport a þinut chiar sã fie reprezentatã în iunie 2014 în
cerurile extra-constãnþene de un Suhoi 24 ce a survolat de 12 ori în 90
de minute, în ape internaþionale, un distrugãtor al Statelor Unite, Donald
Cook, aflat ºi el, tot demonstrativ, în largul celui mai mare port de pe
"lacul rusesc". Cuvinte ceva mai cumpãnite ne-ar feri probabil mai bine
în raporturile internaþionale de "întâlniri prea apropiate". Tot insistând pe doctrina celor douã "axe" Preºedintele a cam uitat, în 2005, cã "toate
drumurile duc (mai nou) la Bruxelles" ºi cã acolo un cuvânt de spus îl
au mai ales Germania ºi Franþa (uneori de comun acord, dar nu foarte
des, cu Marea Britanie) , ai cãror conducãtori se pare cã nu au gãsit de
bon-ton sã le fie subapreciate public poziþiile de parteneri principali în
cadrul U.E. Explicaþiile date lui Jacques Chirac de Traian Bãsescu, în
timpul unei primiri destul de reci la Palatul Elysée (21 noiembrie 2005),
în legãturã cu valorile semantice din formula definitorie "axelor" i se
par Cronicarului "lipsite de tact", concluzia sa fiind cã "preºedintele ar
trebui sã punã mâna pe carte ºi sã înveþe câte ceva din abecedarul diplomaþiei
de care nu se poate lipsi la "extern", precum la "intern", cu
atât mai mult cã nici consilieri pe aceste probleme nu mai are" (cf. "Diplomaþia
originalã a lui Traian Bãsescu", joi 24 noiembrie 2005). La
distanþã de un deceniu de când s-au constatat gravele carenþe în asimilarea
"abecedarului diplomaþiei" de cãtre personajul cel mai important
în stat, constatãm, fãrã stupoare, cã în atitudinea acestuia în abordarea
relaþiilor internaþionale nu s-a modificat mare lucru. Excesul de dezinvolturã
genereazã aventurism; exemplarã în aceastã direcþie este "experienþa
" Nãstase!
Modificarea raportului între forþele politice configurat de alegerile
parlamentare la sfârºitul lui 2004 a fost un obiectiv urmat cu stãruinþã
de Preºedinte în 2005. PSD-ul a dobândit cele douã funcþii principale în
cele douã camere într-un moment în care Alianþa DA nu era sigurã cã
va putea avea majoritatea necesarã. Este neîndoielnic faptul cã în decembrie
2004 noul Preºedinte ºi-a supralicitat - nu scriem, precum se
vede, "le-a încãlcat" - prerogativele recurgând la prevederea constituþionalã
ce îi permitea sã numeascã un premier care nu neapãrat ar fi trebuit
sã fie reprezentantul partidului cel mai bine plasat. Cu perseverenþa
caracteristicã a gãsit mai apoi modalitatea de modificare a asset-ului
parlamentar prin modificarea regulamentelor ºi interpretarea, pro domo,
a prevederilor Constituþiei. (cf."Gherila politicã", joi 13 octombrie 2005)
Abia în martie 2006 "principalul inamic", Adrian Nãstase, a "fost scos
din cãrþi". Pânã atunci însã, pe tot parcursul anului 2005, s-a desfãºurat
în parlament o luptã de uzurã, fãrã invingãtori ºi învinºi, pitoreascã ºi
nu rareori vulgarã, definitã de Octavian Andronic, pe bunã dreptate,
"gherilã politicã" , alimentatã în subterane ºi la vedere de impulsuri plecate
de la Cotroceni. O gherilã complicatã ºi mai mult de luptele interne
din partide ºi apariþia de noi tabere, precum s-a întâmplat în PSD, al
cãrui proces de destructurare, alimentat de ambiþiile fãrã suport într-un
electorat propriu "în teritoriu" ºi fãrã program ale unor lideri nãscuþi în
eprubetã i-a smuls lui Rãzvan Theodorescu exclamaþia memorabilã:
"Partidul a ajuns în punctul cel mai înalt al democraþiei: nimeni nu mai are nici un fel de autoritate" (cf. "Culmea democraþiei", miercuri 19 octombrie
2005)
Tematicile "cursivelor" lui Octavian Andronic pãtrund în nervii
cei mai sensibili ai societãþii româneºti . Grijuliu se aratã autorul cu problematica
raporturilor între putere ºi justiþie, raporturi ce au tins a reconfigura
peisajul politic ºi reface cartografia distribuirii "zonelor de
influenþã". Comentând Raportul de Þarã al Comisiei Europene din octombrie
2005, în care se sugera ca justiþia din România sã-ºi îndrepte
atenþia asupra "peºtilor mari" care "zburdã prin apele tulburi ale tranziþiei"
, Octavian Andronic întrezãreºte un pericol real. "Semnalul dat
de Bruxelles – scrie el – pune justiþia reformatã în faþa unui examen care
poate avea consecinþe dramatice. Dacã procurorii se vor nãpusti, în maniera
campaniilor de altãdatã, animaþi doar de dorinþa de a gãsi probele
incriminatoare, cu orice preþ, ei vor pune în pericol însãºi noþiunea de
justiþie, pentru cã democraþia înseamnã drepturi egale ºi pentru oamenii
cinstiþi ºi pentru infractori, pânã în momentul stabilirii vinovãþiei" (cf.
"Liber la "vânatul mare" ", vineri 28 octombrie 2005). Nu este un secret
pentru nimeni cã din 2005, în urma procesului de "macoveizare", încurajat
de Preºedinte, care a intervenit, nu doar o singurã datã pânã ºi
în"bucãtãria internã" a CSM, unele sectoare ale magistraturii, în special
procuraturile, au aplicat proceduri selective, "blindate" ideologic de
"preþioasele indicaþii" venite de la Bruxelles prin "Vocea Cotrocenilor"
ºi viceversa. "Ce vrea Europa asta de la noi ?" se întreabã retoric Octavian
Andronic într-o intervenþie a sa. "Cu siguranþã – îºi rãspunde singur
– nu atât ca noua Putere sã umple demonstrativ puºcãriile cu reprezentanþi
ai vechii Puteri, Europa vrea, cum a vrut ºi pânã acum, ca România,
prin cei care o administreazã, sã închidã juridic cât mai multe dintre
portiþele prin care se iþeste corupþia" (cf. "Invizibila reformã a Justiþiei",
luni 12 septembrie) Din pãcate, de la bun începutul emanãrii "recomandãrilor"
din Rapoartele de Þarã lucrurile nu au mers în acest sens. Au
fost arestaþi cu precãdere cei care "nu sunt de-ai noºtri" ºi printre urechile
acului justiþiei s-au strecurat, dupã prestarea, conform practicilor feudale,
unui alt "jurãmânt de fidelitate", fãcut cãtre potentatul zilei, oligarhi "de
viþã nouã", dar cu moravuri deja cunoscute, cândva rãsfãþaþi ai PSD ºi
salvaþi de guvernãrile acestuia de la condamnãri sigure într-o þarã cu justiþie
nesigurã. Pe de altã parte nu sunt multe de spus în aceastã privinþã;
viaþa este oricum mai tare decât literatura, fie ea ºi juridicã. Nu putem
renunþa la conectarea unor situaþii la înþelepciunea proverbului romanesc
ce începe cu formula "peºtele de la cap…"ºamd: în 2005 un dosar "neglijabil",
intitulat "Flota", era trimis la plimbare pânã în 2009 (cf.
"Balonul de oxigen", 13 iunie), dupã care i s-a pierdut urma, prin prescripþie,
mi se spune. Dar sã încercãm sã închidem cercul. Anul 2005 a fost un an de
glorie pentru unii,de pasiune pentru alþii ºi temeri pentru ziua de mâine
pentru cea mai mare parte a populaþiei. Cel mai senin personaj al anului
a fost, fãrã îndoialã, Ministrul Afacerilor Externe, Rãzvan Ungureanu:
el a avut timp disponibil sã reflecteze asupra suiºurilor ºi coborârilor
vieþii, sus între nori, între o decolare ºi o aterizare. Se pare cã în acel an
a parcurs cu avionul peste 82.000 km (cf. "Ocolul pãmântului cu Ungureanu",
joi 29 decembrie), echivalentul a douã înconjurãri ale globului
pe deasupra Ecuatorului, ceea ce nici nu este mult dacã ne gândim cã
un personaj al lui Jules Verne ocolea pãmântul în 80 de zile ºi deci l-ar
fi putut ocoli de douã ori în 160 de zile (ºi nu în 365) utilizând prevalent
trenul ºi corabia! De sus totul poate fi privit cu seninãtate! Deasupra
Chinei, privind prin hublou, se putea probabil reflecta asupra faptului
cã un miliard ºi jumãtate de locuitori se aflã în anul Cocoºului, în timp
ce în România, peste capetele a 20 de milioane de locuitori, domnea, în
toatã splendoarea sa, spectrul anului Pisicii. Prestaþia diplomaticã a ministrului
nu a fost prea tulburatã, în 2005, de aceastã arãtare, nici dinspre
partea ºefului direct, nici dinspre partea relaþiilor bilaterale sau multilaterale
condimentate de blândele ameninþãri din septembrie al comisarului
Scheele în legãturã cu necesitatea unor "reforme vizibile în justiþie"
(cf. "Invizibila reformã a Justiþiei", 12 septembrie 2005). Liniºtea relativã
a vieþii Ministrului, devenit în timp record profesor universitar
(2007), spre sfârºitul experienþiei în clãdirea din Aleea Alexandru, s-a
datorat ºi faptului cã în primele douã luni ale anului 2005 Statele Unite
ale Americii – principalul interlocutor în politica externã a României -
au avut la Bucureºti un ambasador excelent. Care pe lângã faptul cã îºi
cunoºtea menirea ºi obligaþiile mandatului era ºi o persoanã de bun simþ:
Jack Dyer Crouch II (acreditare 16 iulie 2004- sfârºit de mandat 28 februarie
2005). A avut puþin timp la dispoziþie ca sã ºteargã deplorabila
"prestaþie" a predecesorului sãu Michael Guest: în repetate rânduri
acesta îºi depãºise sfera competenþelor intrând, prin declaraþii inoportune,
cu picioarele în politica internã a României. Fapt ce se va repeta
dupã sosirea ca ambasador a "contributorului" magnat Nicolas Taubman
(acreditare 5 decembrie 2005) care va deschide seria intervenþiilor fãþiºe
ºi a altor ambasadori ai "marilor puteri" prietene , capetele ºi pivoþii
"axelor" bãsesciene. Taubman ºi-a permis luxul, în anul urmãtor (2006),
sub privirile aceluiaºi Ungureanu, sã intervinã în problema reformulãrii
legislaþiei penale din România, fãrã ca cineva sã-i atragã atenþia cã þara
în care-ºi reprezenta guvernul este un stat suveran ºi cã legile le face
Parlamentul în virtutea aplicãrii principiului suveranitãþii populare conferitoare
de mandat. Crouch, dimpotrivã, a evaluat corect, printre altele,
în public, atât consecinþele pozitive pe termen lung ale stabilitãþii macroeconomice asigurate de "fosta guvernare" (expresis verbis: cf. relatãri
din presã privind dezbaterea publicã din 28 ianiarie 2005 dedicatã "prosperitãþii
României", cu participarea lui Tãriceanu), cât ºi începuturile
unui amplu program de lãrgire a comunicaþiilor rutiere, util în primul
rând dezvoltãrii economice ºi relaþiilor comerciale. Urmarea a fost, cum
corect scria recent fostul prim ministru Adrian Nãstase, suspendarea
timp de doi ani a lucrãrilor la Autostrada Transilvania. Dacã "noua guvernare"
era atât de grijulie de soarta þãriºoarei aflatã, pânã în decembrie
2004, pe mâna "corupþilor", ar fi trebuit sã gãseascã rapid o soluþie constructivã
de renegociere, care oricum ar fi dus la umflarea costurilor
medii pe kilometru, preþul iniþial fiind, cum promovatorul metodei arãtãrii
Pisicii ºtia foarte bine, de când era "la opoziþie", sub nivelul fezabilitãþii.
La sfârºitul anului 2005 dupã profunde ceasuri, zile, sãptãmâni
ºi luni de gândire în rãzgandire a substanþei contractelor fãcute de "vechea
orânduire" se construiserã doar zero kilometri de autostradã. (cf.
"Programul de autostrãzi: kilometrul zero", 24 decembrie 2005). La zece
ani distanþã de acel moment de congelare a iniþiativei, bilanþul în acel
sector este încã dezastruos.
Dar sã revenim la "politica externã" ºi la suveranitate. În anul
2004 s-a luat decizia creãrii de baze militare ale altor þãri (practic doar
ale SUA – ca expresie a NATO) în þara noastrã. Octavian Andronic are
o oarecare ezitare în a defini situaþia. Observã cã "este greu de decelat"
dacã aceasta "reprezintã o necesitate strategicã a aliaþilor noºtri ºi cât
la sutã o recompensã pentru bunã purtare". Mã limitez sã remarc faptul
cã nu "pentru bunã purtare" se instaleazã, de cãtre cine este în stare sã o
facã (a se citi "a o impune") baze militare în alte þãri. În principiu, cine
scrie nu ar avea nimic împotriva creãrii unor baze ale unei forþe militare
comune a Uniunii Europene (de genul aceleia de "intervenþie rapidã",
întrevãzutã platonic la orizont) pe teritoriul României sau Bulgariei sau
Poloniei etc. "Cedãrile de suveranitate" ale României se pot face însã,
dupã umila noastrã pãrere, doar în favoarea unei comunitãþi la care s-a
aderat programatic, asumându-ºi obligaþii în domeniul uniformizãrii procedurilor
de guvernare, pe principii federative, nu unui singur partener
dintr-o alianþã militarã cu care, în rest, avem raporturi bilaterale definite
de alte înþelegeri. Imunitatea de care se bucurã militarii Statelor Unite
în þãrile în care acestea au baze este inacceptabilã ºi în afara principiilor
de drept. Este poarta spre amestecul în treburile proprii ale unei þãri ºi
indirect ale Marii comunitãþi transnaþionale, U.E., din care facem parte.
"Indiferent însã de amestec – scrie Octavian Andronic -, rezultatul este
însã unul foarte concret ºi pentru prima oarã în istorie dispunem de o
protecþie pe care o dorim ºi care nu ne este impusã. Aceastã umbrelã
militarã este, în acelaºi timp, o garanþie pentru posibila infuzie de capital venitã din aceeaºi parte a lumii". (cf. "Bazele americane ºi nota
de platã ruseascã", 12 decembrie 2005). Afirmaþia de mai sus necesitã
un comentariu mai aprofundat decât acela pe care îl putem face în
aceastã ocazie. Expresia "nu ne este impusã" poate fi echivalatã, în condiþiile
geopolitice date, cu expresia "servitute acceptatã", adicã ceva de
genul "servituþii de trecere" acordate unui vecin pentru a-ºi cultiva grãdina
sau, caz posibil, pentru a ajunge, la grãdina altcuiva. De când este
stat unitar România se gãseºte pentru prima oarã în situaþia semnalatã
de Comentator: dupã câte se ºtie, dupã 1958 chiar ºi trupelor "aliate"
din Pactul de la Varºovia li s-a refuzat prezenþa stabilã în România. Mi
se pare, pe de altã parte, cã doar printr-un generos exces de optimism
"umbrela militarã" poate fi consideratã "o garanþie pentru posibila infuzie
de capital venitã din aceeaºi parte a lumii". În afara cazului în
care sunt consideraþi "investitori strategici", adicã purtãtori de "infuzii
de capital", ºi tipi precum cei de la Noble Ventures, care au lãsat în urma
lor, la Reºiþa, pârjolul ºi amintirea neobrãzãrii unei cereri de despãgubiri
dupã jefuirea unei mari industrii, Combinatul Siderurgic Reºiþa. Jefuire
de altfel "infieratã" punctual de Comentator, pentru care "respectivii investitori
strategici erau niºte escroci" (cf. "Metoda þeparilor strategici",
2 octombrie 2005). Înainte ca unele guverne din U.E. - ºi nu doar ele -
sã dea lecþii de moralã României, îndemnându-i guvernul sã lupte pe
viaþã ºi pe moarte împotriva corupþiei, ar fi cazul sã-ºi þinã în frâu, chiar
acasã, propriii escroci, de care oricum România nu duce lipsã. Arãtândule
pisica chiar înaintea începerii cãlãtoriei "de afaceri".
Anul 2005 a fost pentru România un an complex ºi dificil, care
a marcat începutul unui deceniu al "arãtãrii pisicii" chiar în situaþii în
care politicienii îndrãgostiþi de acest patruped ar fi comis un act de decenþã
ºi de stimã faþã de propria þarã dacã ar fi vãrsat mai puþin venin în
public ºi ar fi fost mai concentraþi asupra gravelor problematici create
de violenta polarizare socialã, accentuatã de corupþie ºi abuzuri, fenomene
care pentru cei aflaþi la putere ar fi privit, prin excelenþã, doar partea
politicã adversã. În anii de dupã 2005, prin reechilibrarea forþelor de
pe eºichierul intern ºi unele semi-coabitãri între Preºedinþie ºi Parlament
sau între acesta ºi un guvern de altã culoare decât al suporterilor Preºedintelui,
veninul a fost "exportat" în scopul intoxicãrii instituþiilor internaþionale
ºi acreditãrii ideii cã justiþia poate funcþiona în România
doar în sens unic, pilotat împotriva adversarului politic declarat corupt
în principiu. Denigrarea "în afarã" a adversarilor politici din interior nu
a fost de naturã sã întãreascã autoritatea puterii ºi prestigiul sãu, astfel
încât în 2009 un fost ambasador al Statelor Unite în România (în funcþie
din noiembrie 1997 pânã în martie 2001), persoanã inteligentã ºi cu
umor, James C. Rosapepe, nu s-a putut abþine de a constata, într-un interviu acordat cotidianului "Jurnalul Naþional", cã "cel mai bun lucru
pe care românii pot sã îl facã e sã îºi vorbeascã þara de bine."
Desigur, evantaiul problematic al articolelor din care este recompus
segmentul 2005 din Cronologia comentatã a Mileniului III este mult
mai larg decât am încercat noi sã-l prezentãm. Cititorul participant la istoria
naþionalã a ultimelor decenii sau chiar doar a ultimului deceniu se
regãseºte într-un cadru cunoscut, condus de pana expertã a unui interpret
senin, elaborator de texte "sine ira et studio", ale cãrui relatãri corespund
constant realitãþii ºi ale cãrui opinii sunt constant pragmatice. Îi lãsãm
deci cititorului plãcerea de a integra singur modestele noastre consideraþii.
În ce ne priveºte rãmânem de pãrerea cã tranformarea, în 2005,
metodei "arãtãrii pisicii" în principiul cardinal al activitãþii politice,în
defavoarea efectivului consens politic pentru realizarea reformelor necesare
dupã o tranziþie chiar confuzã, privitã din perspectiva obiectivelor
de interes comun ale societãþii, a lezat încrederea unei bune pãrþi a cetãþenilor
în unele instituþii fundamentale ale Statului, fapt reflectat în opþiunile
fluide ale electoratului în ultimii ani. Ar fi fost, desigur, preferabil
ca în 2005 principiul (arãtãrii) Pisicii sã nu fi avut tendinþa de a deveni
practicã politicã ºi sã se fi tins spre fundamentarea eticã a unui alt principiu,
generos, în mãsurã a modifica, prin consens naþional ºi participare,
legile ºi moravurile, în scopul concentrãrii energiilor þãrii în jurul unor
obiective împãrtãºite: Principiul Speranþei. Nu este neapãratã nevoie
sã citeºti reflecþiile docte din cartea lui Ernst Bloch (Das Prinzip
Hoffnung) pentru a-i înþelege esenþa. "Spiritele directoare" ale naþiunii,
sau cei ce pretind a recita acest rol, l-ar putea identifica chiar în sfera
propriei responsabilitãþi, a propriei culturi, a propriei conºtiinþe, dacã
acestea coexistã în aceeaºi persoanã ºi se sprijinã una pe cealaltã. Desigur,
generalizarea unei asemenea atitudini þine de domeniul utopiei. Un
de neuitat personaj, aristocrat fascinant ºi de o remarcabilã inteligenþã
practicã, formula în romanul Mânãstirea din Parma al lui Stendhal o
frazã valabilã pentru mai multe anotimpuri: "Politica nu este o luptã
între bine ºi rãu, ci o opþiune între preferabil ºi detestabil".
Care din cele douã opþiuni au caracterizat în 2005 demersurile
politice a fruntaºilor vieþii publice ºi din România, atât ale acelora ce
þineau în mânã hãþurile treburilor þãrii cât ºi ale opozitorilor, cititorul
îºi poate confrunta pãrerile cu autorul Soluþiei imorale. Ale cãrui pãreri
sunt formulate cu claritate.
Grigore Arbore Venezia, iunie 2014
|
| Citiri: 8295
|
|
|