* Prima pagină * Căutare * Contact *
 


Cuprins

Introducere
Cuvânt înainte

I Preliminariile
   Clasa mijlocie are de aparat ...
   Nici o personalitate politica ...
   Toate partidele isi fac un titlu de glorie ...
   Intr-o campanie electorala seful echipei ...
   Calitatea de intelectual ...
   Vocea sefilor de campanie ...
   Campania electorala intre ...
II Primul tur - Candidatii se prezinta
   Ioan Pop de Popa
   Corneliu Vadim Tudor
   Gyorgy Frunda
   Adrian Paunescu
   Nicolae Manolescu
   Tudor Mohora
   Petre Roman
   Emil Constantinescu
   Ion Iliescu
   ANALIZE
III Turul al doilea - Fata-n fata cu telescpectatorii
   Ioan Pop de Popa
   Niculae Manolescu
   Petre Roman
   Ion Iliescu
   Emil Constantinescu
   Corneliu Vadim Tudor
   Tudor Mohora
   ANALIZE
IV Turul al treilea - Fata-n fata cu contracandidatii
   Emil Constantinescu
   Ioan Pop de Popa
   Corneliu Vadim Tudor
   Tudor Mohora
   Gyorgy Frunda
   Nicolae Manolescu
   Petre Roman
   Ion Iliescu
Bilanţuri, comentarii, premii
Statistica si politica
Faza finală
   "Finala Mare"
   "Finala Mica"
Dialoguri Post-electorale
   Noaptea legislativelor
   Cui dam voturile din turul 2?
   PRM trage concluzii
   PD Satisfactie bine temperata
   CDR - Euforia victoriei
Super finala turneului
   Ion Iliescu - Emil Constantinescu
Ziua Z
   Amintiri din viitor
ADDENDA
   Partide in campanie
   Partide in campanie (30 aug 1996)
   Aliante in campanie (19 aug 1996)
   Aliante in campanie (26 aug 1996)
   Radu Campeanu
   Gheorghe Funar
   Guvernul Presei Independente
   Rezultatele Turul 1
   Rezultatele finale ale alegerilor prezidentiale
   Regulamente de organizare si desfasurare a "Turneului candidatilor"
   Corespondente
   Un sondaj intarziat
 
Cuvant dupa

 

Carte/Capitol/Subcapitol: Turul al doilea - Fata-n fata cu telespectatorii - ANALIZE

ANALIZE
 9 saptamani si 1/2
INVITATI:
Alin Teodorescu,
Gabriel Mihailovici
15 OCTOMBRIE 1996
 
O. Andronic: Bun-gasit, stimati invitati. Probabil ca veti fi putin uimiti de cursivitatea si de modul cum vor fi asezate in mintea mea ideile - e un truc de televiziune pe care il folosesc si altii. Dovada in acest sens sta acel aparat unde eu, uitandu-ma in ochii dvs., citesc, de fapt textul introducerii. Odata deconspirata aceasta chestiune, as vrea sa va spun ca am intitulat scurtul comentariu asupra ceea ce s-a intamplat in “Turneul Candidatilor” pana acum “Noua saptamani si jumatate” - pentru ca exact acesta este timpul care a trecut de la 12 august incoace. Am pornit, cu un ciclu de 12 emisiuni pregatitoare in care am invitat, pentru a-si expune punctele de vedere, conducatori de partide, politologi, ziaristi si sociologi. Debutul Turneului propriu-zis a avut loc in data de 11 septembrie. Pe parcursul lunii, cei noua candidati inscrisi la start au evoluat in emisiuni de prezentare, facandu-si cunoscute in varii maniere personalitatea si oferta electorala. Turul 2 - cel al extemporalului dat de cei opt candidati ramasi in cursa (pentru ca, dl Adrian Paunescu s-a retras din motive financiare) a luat sfarsit ieri, dupa un veritabil maraton de intrebari si raspunsuri. Peste 1.000 de intrebari au fost adresate de catre publicul interesat celor opt candidati, iar dialogul stabilit in acest fel s-a dovedit extrem de productiv. Ei bine, stimati telespectatori, de maine incepe turul 3 - cel al duelului dintre candidati. Fiecare dintre cei opt va fi gazda unei emisiuni in cadrul careia va fi supus tirului intrebarilor, mai mult sau mai putin comode, adresate de catre contra-candidati. Cate doi ziaristi, desemnati de cotidianele co-organizatoare vor asista la acest dialog, comentandu-l si intervenind pentru deslusiri suplimentare. in finalul emisiunilor, dl Gabriel Mihailovici ci va puncta “opinia astrelor” fata de momentul electoral al fiecaruia dintre candidati. Acestea fiind spuse, va propun sa urmariti in continuare un prim calup de opinii exprimate in legatura cu “Turneul candidatilor” de catre conducatorii publicatiilor angajate in sustinerea acestui Turneu.
P. M. Bacanu, director “Romania Libera”: “T.C.” inca de la prima sa editie mi s-a parut o gaselnita in mass-media romaneasca si cu atat este mai meritoriu pentru dvs., ca o televiziune particulara cu cat ea nu a fost facuta de Televiziunea Nationala. Mi s-a parut (h)ilara contestatia C.N.A.-ului la acest gen de emisiune, in conditiile in care Televiziunea Nationala face o propaganda desantata Puterii. Daca ar fi sa reprosez ceva emisiunii este faptul ca, atunci cand a fost prezentat dl Ion Iliescu, dvs. ati titrat “presedintele Romaniei”. in fond, in postura in care se afla domnia sa la “T.C.” era chiar si domnia sa tot candidat. Deci, cu aceasta mica observatie mi se pare ca emisiunea este si un test pentru electorat, care este foarte aproape de realitate. Chiar si sondajul Antenei 1 mi se pare cel mai apropiat de realitate. Dupa parerea mea, acestea vor fi si procentele cu care se vor incheia alegerile.”
D.D.Rujan, redactor sef “Vocea Romaniei”: in primul rand vreau sa apreciez ca postul Antena 1, in general, este mult mai echilibrat, echidistant si cu prilejul altor emisiuni. De mult succes mi s-a parut turneul preliminar pentru candidatii la Primaria Capitalei. Probabil, de la experienta de acolo, dl Andronic, realizatorul acestui turneu, si-a rodat mana, iar acum reuseste, intr-adevar, sa-i lase pe candidati sa se prezinte singuri, asa cum cred ei ca pot fi mai convingatori in fata electoratului. Apreciez, la realizatorul emisiunii, faptul ca ii lasa pe fiecare sa-si expuna - fara rautati - programul, ideile, realizarile. Poate ca noi, telespectatorii, ar trebui sa fim mai rai cu intrebarile pe care le adresam candidatilor. Oricum, emisiunea o urmaresc cu mult interes si din dialogul cu ceilalti colegi, prieteni, cunoscuti, toti apreciaza ca ar fi, dintre celelalte emisiuni dedicate alegerilor, cea mai reusita.
Dumitru Tinu, director “Adevarul”: “Ideea organizarii “Turneului Candidatilor” mi s-a parut de la inceput excelenta si de aceea “Adevarul” se numara printre publicatiile care, alaturi de Antena 1, s-au implicat in organizarea acestei emisiuni deosebit de interesante si care cred ca a intrunit un mare numar de telespectatori. Faptul in sine merita salutat pentru ca, in acest fel, s-a oferit posibilitatea alegatorilor sa cunoasca nemijlocit opiniile candidatilor la presedintie. Parerile despre dezvoltarea viitorului Romaniei, programele lor, sa-i cunoasca in ultima instanta pe ei insisi ca oameni. Este cu atat mai necesar cu cat exista, dupa cum se stie, un numar record de candidati la presedintie si acest lucru merita discutat, insa prima remarca este ca o asemenea atractie pentru postul de presedinte si faptul ca exista un numar mare de candidati nu poate fi privit decat ca o expresie a democratiei. Probabil ca pe viitor oamenii isi vor evalua mai exact sansele si posibilitatile de a accede la o asemenea functie importanta in stat. Era necesar, si Antena 1 a facut un lucru extraordinar pentru care merita aprecierea telespectatorilor.”
O. Andronic: Stimati telespectatori, in scenografia emisiunii noastre a aparut un element inedit. Este vorba de o cana cu insemnul electoral, am primit-o chiar ieri de la graficianul Mihai Stanescu - un bun prieten - si va promit ca pana la finele turneului ea va ramane mascota competitiei. Domnule Teodorescu, nu sunteti pentru prima data invitatul Antenei 1 si al unei emisiuni realizate de mine. Acest lucru se datoreaza, fara indoiala, competentei dvs. si modului obiectiv si convingator in care lucreaza Institutul de Marketing si Sondaje. La sfarsitul saptamanii trecute a fost dat publicitatii ultimul dvs. sondaj electoral. As vrea sa ne prezentati cativa dintre parametrii pe care i-ati utilizat pentru elaborarea sa.
A. Teodorescu: N-as zice ca e ultimul, este cel mai recent. Deci, sondajul acesta e al doilea sondaj national, politic, pe care l-am avut in 1996. Sondajul care a fost publicat vineri face parte dintr-o serie de trei contracte cu postul de televiziune PRO TV - concurentul dvs. Deocamdata, toate posturile de televiziune centrale fura de la unul singur audienta. Rezultatele au fost destul de discutate. Toate aceste sondaje sunt efectuate cu o marja de eroare. Ce trebuie retinut sunt cateva lucruri. in primul rand, ordinea partidelor: C.D.R., P.D.S.R., U.S.D. cu o pondere a U.S.D.-ului neasteptat de ridicata, explicabila, si care va trebui sa fie confirmata sau nu in sondajul care se va publica vinerea aceasta. Al doilea clasament important este cel referitor la personalitati: cu Ion Iliescu in frunte, E. Constantinescu si cu P. Roman pe locul trei. As spune, din nou o surpriza, daca ne referim la situatia preelectorala din 1992 si cu locul patru ocupat de G. Frunda. Ca o consecinta a faptului ca cele trei partide sunt intre 20 si 33 la suta din electorat, toate celelalte partide mici abia reusesc sa obtina procentele necesare intrarii in Parlament. Multe dintre partidele mai mici au ripostat la acuratetea acestui sondaj. Este doar un sondaj, cu o marja de eroare; daca un partid are doi la suta sau la trei la suta in viata reala, este extrem de important pentru ca intra sau nu in Parlament. Din punctul de vedere al celui care face un sondaj pe 1.000 de subiecti este intr-o margine normala, acceptata. Tendinta care se contureaza este noua pentru alegerile din 1996. ªi anume: sunt acum trei partide si trei personalitati fata de bipolaritatea din 1992, cu un decalaj considerabil pentru P.D.S.R. Acolo era o cursa solitara de urmarire a unui lider; acum este o competitie in trei, ale carei rezultate sunt greu de prevazut. Se pot face numai scenarii si ipoteze, dar nimeni nu stie cum se va termina cursa. Ce este clar este ca anumite partide care au fost in Parlament s-ar putea cu o probabilitate foarte mare, sa nu mai fie. Ce semnificatie politica are structura aceasta? Ce se va intampla in ziua de 3 noiembrie, pentru turul 2, pentru ca este absolut sigur ca vom avea un tur 2, cine vor fi cei doi candidati ramasi in cursa?
O. Andronic: Domnule Teodorescu, cat de edificator este, in general, momentul de mijloc al campaniei?
A. Teodorescu: Este fundamental. Suntem exact in mijlocul celor sase saptamani cruciale. Am fost cu acest sondaj la mijlocul acestui interval in care tendintele incep sa se contureze. Cu al doilea sondaj, pe care il vom publica vineri seara, vom vedea care sunt aceste tendinte. Pentru ca, deocamdata, nu avem decat un singur sondaj publicat, cel din iulie. Situatia aceasta este strict deosebita fata de ce am avut in 1992 cand, in permanenta, noi am avut sondaje publicate.
O. Andronic: Este o grija mai mare de a nu se expune, a institutiilor specializate. Care este explicatia?
A. Teodorescu: Cel putin I.M.A.S.-ul lucreaza pe contract. Vinerea viitoare vom sti exact ce se intampla, ce se poate sti in aceasta situatie, felul cum a titrat “Adevarul” acest comunicat, Ion Iliescu si CDR-ul pe primul loc in preferintele electoratului, este unul din cele mai corecte pe care eu le-am vazut in presa romaneasca; nu fac nici un fel de propaganda, au aratat cine se situeaza pe locul 1 si au spus ca este vorba de preferintele electoratului …
O. Andronic: Pentru ca s-au nascut foarte multe discutii pe marginea acestei idei: ce reprezinta procentajele?
A. Teodorescu: Opinii asupra preferintelor, asupra intentiilor.
O. Andronic: Nu este obligatoriu ca intentia sa se transforme intr-o optiune de vot?
A. Teodorescu: Exista o lege statistica de transformare in comportament, dar nu intotdeauna in acelasi mediu o anumita opinie conduce la acelasi comportament. Oamenii sunt, totusi, relativ imprevizibili. Ce este important? Ca noi sa intelegem tendintele care fac ca o anumita parte din electorat sa aiba un anumit comportament.
O. Andronic: La ce ne putem astepta din partea acelora ale caror intentii de vot nu sunt inca clare?
A. Teodorescu: E o discutie majora. Nu stiu daca am o pozitie singulara aici. Eu cred ca publicul romanesc s-a impartit deja in doua grupuri, cele care vor si participa la vot si cei pe care ii intereseaza foarte putin acest mecanism, intr-adevar, democratic. De ce nu participa, de ce exista absenteism la vot - este o discutie academica lunga. Din ratiuni tehnice, noi nu ne ocupam de ea; pe noi ne intereseaza cati ar putea sa vina la vot. ªi pot sa va spun ca in momentul de fata lucram cu un estimat de 11-12 milioane de buletine valide pentru Camera si Senat pentru ziua de 3 noiembrie 1996. Cati oameni sunt pe listele electorale - ca stiti ca fluctueaza mai ceva ca valurile Dunarii - cati dintre acestia se vor prezenta la vot pe liste permanente sau secundare, asta-i cu totul altceva. Noi lucram cu acest estimat de 10-11 milioane buletine valide. Cu acelasi sistem am lucrat pentru alegerile locale din Bucuresti si am fost chiar neasteptat de aproape de rezultat. Ceea ce nu garanteaza ca si acum vom fi la fel de aproape de rezultat, dar ne straduim.
O. Andronic: Domnule Teodorescu, unul dintre elementele tipice, specifice acestei campanii electorale, este interventia masiva a posturilor de televiziune private. Care credeti ca va fi impactul real al acestei diversificari in mass-media ?
A.Teodorescu: Nu stiu. insa, pot sa va spun ca ar trebui sa urmarim ceva foarte important. U.N.C.-ul are o adevarata paleta mediatica. Dl profesor Ioan Pop de Popa era complet necunoscut, nu este cunoscut ca o persoana care stie sa guverneze sau ca o persoana care a avut, din 90 incoace, vreo activitate politica si va trebui sa fim atenti la faptul ca, avand in spate un concern mediatic de importanta, creste de la zero la un anumit procent. ªi atunci veti vedea clar care este influenta mass-media.
O. Andronic: V-ati referit aici la ideea partizanatului. Eu, insa, as insista pe media pe care o poate da aceasta paleta in obtinerea unei viziuni mai apropiate de realitate. Dupa cum stiti, in ‘92 s-a reprosat Televiziunii Nationale ca a favorizat o anumita parte. Aceasta diversificare de imagine poate permite o echilibrare a sanselor tuturor?
A.Teodorescu: E un fapt ca acum, se lucreaza in conditii nu numai de multi-partide, dar se lucreaza si in conditii de competitie a canalelor de comunicatie. ªi din ce in ce mai mult cercetatorii sunt chemati sa evalueze impactul competitiei in canalele de comunicare. Lucrandu-se in conditii de competitie intre canalele de comunicare cu publicul, apar diferentieri, preferinte. Cand e vorba de un singur post, singura atitudine pe care poti sa o ai este de acceptare sau de respingere. Cand ai mai multe posturi, poti sa alegi ce e mai bun de la fiecare sau ce este mai prost. in orice caz, ca persoana, cand ma uit la ce se intampla in aceasta campanie electorala, sunt mult mai aproape de ideea de societate normala, cu mai multe posturi de televiziune care vorbesc despre subiecte diferite, cu mai multe partide, cu mai multe personalitati. Cand ai mai multe optiuni, cel putin ai dreptul de a decide.
O. Andronic: Va multumesc si v-as invita sa urmarim impreuna un nou calup de impresii si opinii ale conducatorilor din presa scrisa.
S.R.Stanescu, director “Ziua”: “T.C.” este o initiativa absolut laudabila din mai multe puncte de vedere. intalnirea candidatilor pe micile ecrane in fata a milioane de telespectatori este proba de foc, pe care ei sunt obligati sa o dea. De aceea, ceea ce vedem in fiecare seara la “T.C.” este un ghid aproape perfect pentru cei care vor vota la 3 noiembrie. Eu as reprosa totusi ceva acestei initiative. Mi-ar fi placut si ca gazetar, dar si ca simplu alegator, sa vad mai multe confruntari in direct si sa se auda mai mult zanganit de sabii. Pentru ca este evident ca fiecare candidat lasat singur, chiar daca are un interlocutor acid, va profita si va spune ceea ce este favorabil lui. Deci, eu abia astept infruntarile directe dintre candidati si atunci va fi proba de foc si pentru candidati, dar si pentru ziaristii care au participat la acest turneu.
Ion Cristoiu, director “Evenimentul Zilei”: “Din nefericire, “T.C.” este singura emisiune serioasa de dezbatere in aceasta campanie electorala. Un post privat s-a apucat sa faca un lucru care revenea Televiziunii Nationale - televiziune care traieste totusi din banii contribuabililor. Chiar daca acest numar de candidati e destul de mare - 16 - nu se poate desfasura o campanie electorala fara dezbateri. Iar “T. C.” intruneste, sigur nu reuseste sa suplineasca total deficienta, pentru ca este singura initiativa. De asemenea, simt nevoia sa subliniez si faptul ca emisiunea a avut curajul sa selecteze candidatii; ideea aberanta a televiziunii romane de a-i prezenta pe cei 16 isi vazuse deja falimentul si emisiunea “T.C.” a avut totusi acest curaj de a se opri la cativa. E, in acelasi timp, dupa parerea mea, o emisiune interesanta nu numai pentru parerea publicului, dar si pentru staff-urile electorale. O cursa din aceasta, in care cei zece insi alearga pe culoare diferite, fara macar sa traga cu ochiul unul la celalalt.”
Marius Tuca, director “Jurnalul National”: “N-as fi vrut sa spun vorbe mari, dar n-am incotro si trebuie sa le spun. “Turneul candidatilor” este o emisiune prin care Antena 1 isi asuma o mare responsabilitate in ceea ce privesc alegerile de la 3 noiembrie, alegerile prezidentiale. Cred ca aceasta initiativa este mai mult decat binevenita; telespectatorii Antenei 1 si, deci, alegatorii isi pot face o ultima parere, sa-si retuseze ideea de vot si sa participe cu toata convingerea la votul din 3 noiembrie, sa aleaga pe cel mai bun dintre cei mai buni. Este cu atat mai bine cu cat Antena 1 a limitat numarul celor care pot participa la acest turneu. Poate ca multa lume ar spune ca “Turneul” are cusurul ca niciodata cei opt candidati nu se gasesc fata in fata, nu ajung la o confruntare directa. insa, avand in minte precedentul duel de la “Turneul Candidatilor” dintre Ciorbea si Nastase, de la alegerile locale, cred ca mai bine lipsa, oricum, multa lume, nu stiu daca a inteles ceva de acolo. Deci, una peste alta, Turneul Candidatilor inseamna o emisiune de urmarit, o emisiune la o ora de maxima audienta. Apropo de confruntari, cred ca confruntarile, fie si prin intrebari, au mai putina importanta, atata timp cat fiecare dintre candidatii la presedintie se va confrunta pe data de 3 noiembrie cu poporul roman. Atunci va fi prima si ultima confruntare, cea mai importanta pentru ei si pentru noi toti, care urmarim Antena 1 si urmarim cum, incet-incet, democratia asta incearca sa ajunga undeva, la liman.”
O. Andronic: Pe dl Gabriel Mihailovici il veti revedea practic de maine incolo in fiecare zi, cand domnia sa va exprima “pozitia astrelor” fata de candidati. Am sa il rog, acum, la inceput, sa ne explice cum si-a organizat demersul pentru a obtine rezultatele pe care le detine. Care este baza “stiintifica” a demersului dvs.?
G. Mihailovici: Punctul de plecare a fost data de nastere a tuturor candidatilor care fac parte din “Turneul Candidatilor”. Au fost trei metode distincte: prima - legata de horoscopul personal natal, care evidentiaza potentialul creator pe care l-a avut in momentul nasterii fiecare dintre cei opt candidati. Mai apoi, acest horoscop natal se compara cu cel al tarii noastre. Pentru a evidentia compatibilitatea dintre candidat si tara in care doreste sa candideze. Al doilea criteriu - horoscopul progresat. Sa presupunem ca o persoana este nascuta pe 2 mai 1946. ªi in acest caz dorim sa aflam ce se intampla in al 51-lea an al existentei. Atunci, efemeridele care se compara pentru data de 2 mai 1946 se transleaza de la zi la zi pentru 2 mai, pana ajungem la 51 de ani. Deci, ne raman 29 de zile din mai si doua zile din iunie. Deci, horoscopul progresat presupune sa se ia in calcul data de 2 mai 1946, ora si localitatea. Acesta ne ofera elemente legate de potentialul creator pentru acel an existential. Eu am delimitat strict la perioada 3 septembrie - 3 noiembrie. Deci, perioada campaniei electorale. ªi acest horoscop progresat se compara cu pozitiile planetelor in functie de pozitiile pe care le au acestea in semnele zodiacale in perioada respectiva. Al doilea rand - de semnificatie. Legat de sistemul de predispozitie al sistemului cotidian conform caruia fiecare individ este supus in fiecare zi unei anumite planete. Toate aceste trei randuri de semnificatii au fost reunite. Rolul astrologului este foarte important in privinta formulelor. Pentru ca informatiile, gandurile trebuie transpuse in vorbe, la inceput, si conteaza fiecare cuvant si, cum veti constata si dvs., nici un cuvant nu este la intamplare. Intentia mea este ca fiecare cuvant sa includa anumite nuante, astfel incat sa se pastreze niste proportii, atat cat sa nu supraestimeze candidatul. Nu in ultimul rand, tinand cont de faptul ca aceste tendinte au fost notate, se trece la a doua aproximare: tonul vocii. Una este sa vorbesti cu o voce oficiala, rece si a trebuit sa tin cont de toate acestea. in final, s-au obtinut urmatoarele informatii. in primul rand, datele generale ale candidatului. Conform zodiacului chinezesc, care este anul nasterii care ii marcheaza evolutia, apoi semnul zodiacal natal, care este semnul care guverneaza activitatea in perioada 3 septembrie - 3 noiembrie si care este planeta sub acest semn zodiacal, mai apoi care sunt principalele calitati natale si dobandite pe care candidatul le poate utiliza pe parcursul campaniei electorale pentru a-si transmite mesajul catre alegatori; mai apoi, testele de maturitate cu care se confrunta in toata aceasta perioada iar, in final, pentru ca ziua de 3 noiembrie este ziua in care isi vede incununate eforturile: o stare de spirit a candidatului mi s-a parut cea mai indicata pentru a reliefa, deopotriva, nivelul atins de alegatori dar si de candidati. Cred ca acestea sunt, in cateva cuvinte, tehnicile pe care m-am bazat atunci cand am redactat tendintele de evolutie si nu pronosticuri sau ghicit … ªi eu am fost curios sa vad cine iese invingator, numai ca aici intervin urmatorii factorii. in primul rand, liberul arbitru al fiecaruia dintre candidati. E vorba de propria personalitate, nivelul dintre candidati care decide propria vointa, propria optiune. Sa nu uitam ca beneficiaza si de un comitet de sprijin. De niste persoane care il pot influenta in luarea anumitor decizii. Deci, exista o compunere de vectori. Aceasta rezultanta pare sa iasa mai bine in relief in ultima saptamana. Noi, acum, ne aflam pe ultima turnanta. Dar pe ultima suta de metri ne vom afla abia in perioada 27-31 octombrie. Ultimele zile vor fi foarte importante.
O. Andronic: Va multumesc si va invit sa urmarim si ultimul grupaj de opinii din mass-media.
Alexandru Lupu, redactor sef “Libertatea”: “Acum catva timp am participat, alaturi de alti colegi, la o emisiune organizata de Antena 1, sub tiltul foarte incitant si controversat, daca presa este cainele de paza in timpul alegerilor sau cam asa ceva. Unul dintre colegii mei a fost impotriva acestei idei, ca presa trebuie sa fie caine de paza in timpul alegerilor. Eu personal am fost de acord. Pentru ca, in campania electorala, politicienii spun ceea ce vor ei sa spuna, sau nu vor sa fie sinceri in totalitate. De aceea, trebuie sa rascoleasca un pic in spatele fatadei, sa dea glazura la o parte si sa arate candidatul asa cum este. Dintr-un anumit punct de vedere, nu este important cine anume castiga, ci este important ca omul sa aleaga in deplina cunostinta de cauza pentru ca de asta depinde viata noastra. in acest context, “Turneul Candidatilor” este un pas important in aceasta directie, este un lucru bun si se poate vedea cum candidatii sunt storsi picatura cu picatura si este limpede ca alegatorul poate cunoaste mai bine cine este candidatul, ce vrea el. Cred ca in anii viitori, asemenea tip de emisiune va fi foarte raspandit dar, Antena 1 ramane un deschizator de drumuri.”
Emil Jurca, director “Actualitatea”: “Turneul Candidatilor” este o emisiune deosebit de interesanta si laudabila a Antenei 1, a moderatorului emisiunii, domnul Octavian Andronic care a captat in mod deosebit atentia telespectatorilor, cat si a cititorilor. Acest turneu este o continuare a Turneului alegerilor locale si mi se pare ca are doua puncte extraordinar de interesante: candidatii la fotoliul prezidential si-au putut expune programele, intentiile politice intr-un cadru civilizat, departe de buimaceala si de lipsa de fair-play care domina, din pacate, campania electorala din Romania. in al doilea rand, mi se pare ca a avut si are un rol deosebit in educatia politica a cetateanului. Taloanele pe care le publicam in ziar si pe care, cititorii nostri le completeaza au in final numele, adresa. ªi cred eu ca aici ii da o responsabilitate politica. Vorbesc de aceasta educatie politica pe care o face “T.C.” gandindu-ma la absenteism, la lipsa de interes a cetateanului chiar in momentul de fata in alegeri, fapt ce a fost reflectat cu prisosinta in alegerile locale. As vrea sa mai spun ca “T.C.” a dat posibilitatea interventiei directe in emisiuni a ascultatorului. Cunosand programul electoral sau cunoscand despre candidati prezentat intr-o forma mai atractiva sau mai nefavorabila fata de diferite ziare din tara, cititorul a putut sa-si dea seama de intentiile celui care avea sa devina presedinte al tarii. in acelasi sens, as vrea sa adaug o chestiune care, pentru noi, a fost benefica. Numarul foarte mare de taloane primite, privind clasamentul si ordinea candidatilor, vreau sa va spun ca ceea ce m-a uimit este numarul de taloane si interesul pentru “Turneul Candidatilor” lansat de Antena 1 a depasit interesul pentru concursul unde se putea castiga un milion. Deci, s-au primit mult mai multe taloane electorale decat cele care puteau sa castige un milion la un concurs. Deci, as putea sa va spun ca a impartasit si ziarul aceasta initiativa a Antenei 1, in aceasta initiativa, vazand atat pe moderator, cat si o alternativa inspirata la ceea ce ar trebui sa fie campania electorala din Romania. Aceasta simulare pe televiziune si in ziarele care participa si sprijina aceasta initiativa a demonstrat ca se poate face si o campanie decenta si pentru aceasta nu am decat cuvinte de lauda si de stima.”
Doina Basca, redactor sef “Cotidianul”: “Ideea de a face o astfel de emisiune in Romania a fost extrem de bine primita de toata lumea. Candidatii si-au putut expune programele pe post, iar ziaristii au pus intrebarile incomode de care aveau nevoie. Publicul va beneficia intotdeauna de adevarul acela care este surprins.”
O. Andronic: Stimati telespectatori, colegii mei s-au referit in mod expres la taloanele pe care cele noua cotidiane le-au publicat in aceasta perioada si in care cititorii si-au exprimat preferintele intr-un clasament de la unu la zece, unu la noua si in final unu la opt. Sunt in masura sa va comunic un clasament partial, inregistrat la data de 11 octombrie. E. Constantinescu - 47.000 puncte; Ion Iliescu - 42.000; P. Roman - 38.000; T. Mohora - 5.000; N.Manolescu - 4.000; I.Pop de Popa - 1.800; C.V.Tudor - 1.200; G. Frunda - 300. S-ar impune niste precizari. ªi am sa va rog, domnule Teodorescu, fiindca ati aruncat o privire pe clasamentele acestor taloane pe fiecare ziar in parte. As dori sa comentati aceasta chestiune.
Alin Teodorescu: Nu este un sondaj, in primul rand. Sondaj inseamna sa-ti trimiti un instrument de masura si sa-ti alegi ceva. Aici nu s-a ales ceva anume. Observ un lucru extrem de interesant: doua publicatii, dar la scara foarte diferita una de alta au, intre cititorii lor, structura cea mai echilibrata din punct de vedere politic: “Libertatea” si “Ziua”. insa “Libertatea” la o intensitate foarte ridicata fata de “Ziua”. Deci, “Libertatea” a primit taloane pentru E. Constantinescu, I. Iliescu si pentru P. Roman aproximativ in acelasi numar pentru fiecare. Ceea ce inseamna ca cititorii acestui cotidian se imparte doar intre cei trei, deci ati acoperit tot spectrul politic al cititorilor de ziar. Ceea ce este foarte bine. Ceilalti au publicatii orientate. “Evenimentul Zilei” mai mult pentru E. Constantinescu; “Romania Libera” mai mult pentru E. Constantinescu decat pentru ceilalti doi; “Jurnalul National” mai mult pentru Ion Iliescu decat pentru ceilalti doi; “Vocea Romaniei” mai mult pentru Iliescu. Iata care este orientarea politica a unei parti dintre cititorii dvs.
O. Andronic: De altfel, acest test a avut rolul sa dinamizeze, sa creeze un raspuns din partea cititorilor fata de demersul nostru. Sunt dator o precizare. Am primit din partea U.D.M.R. o scurta scrisoare pe care o voi citi. “Stimate domnule Andronic, urmare a sondajului de opinie comandat de Antena 1 si publicat in mai multe ziare, luni, 14 octombrie, va rugam sa dati publicitatii un comunicat in care sa precizati ca: “1. Sondajul nu a fost realizat pentru emisiunea “Turneul Candidatilor”, iar 2. Esantionul folosit nu a vizat si comunitatea maghiara din Romania.” Ceea ce am facut. Daca mai este nevoie, am sa precizez ca sondajul electoral comandat de Antena 1 a fost cu totul separat de “Turneul candidatilor”. Doresc sa multumesc, in primul rand, celor doi invitati pentru competenta de care au dat dovada, cat si echipelor de campanie de sprijinul real pe tot parcursul celor noua saptamani si jumatate.

<< Turul al doilea - Fata-n fata cu telespectatorii - Tudor Mohora ||| Turul al treilea - Fata-n fata cu contracandidatii >>
| | Citiri: 6082 |

 
Copyright © 2005 - 2020 - Editura AlegRO