|
Flacãra Violet
Citeste cartea on-line
Efemeride, dar ºi pentru istorie
Octavian Andronic (Ando) a scris - ºi scrie în
continuare – despre vremea în care traieºte/trãim de câteva zeci de ani, dar
zilnic. El consemneazã ºi comenteazã tot ce i se pare cã trebuie sã rãmânã
undeva pentru viitorime ºi o face cu aceeaºi egalã competenþã ºi conºtiinciozitate
indiferent de dificultuozitatea, încâlceala, absurditatea sau delicateþea
subiectului, pe care-l trateazã „la cald”, de cum s-a produs ori abia pe cale sã...
ªi o face în viziune ºi dupã apreciere proprie, fãrã sã aºtepte ce va mai spune
mai întâi unul sau altul. Ando deapanã o cronicã a lumii care e doar a sa
(cronica, nu lumea), indiferent la ce zice gura lumii, pe un tot mereu egal,
foarte aproape de imperturbabil, insinuant ºi totul înfãºurat parcã într-un fel
de aurã de imanenþã, de parcã ar fi vorba de buletinul de ºtiri de dimineaþã al
Destinului. Aºa ajungi sã te obiºnuieºti cu aceastã litanie de dimineaþã, utilã,
deconectantã, deloc plicticoasã, care te lasã cu senzaþia cã lumea prin care trecem,
chiar dacã nu e ea atât uºor de înþeles (sau chiar deloc, de atâtea ori sau în
atâtea împrejurãri), poate fi mãcar povestitã mai pe înþelesul tuturor, fãrã urã
ºi patimã. OA are o limpiditate ºi precizie în expunere ca puþini alþii, iar
dacã din text rãmân totuºi nelãmuriri, þi se livreazã pentru o mai bunã edificare
ºi o caricaturã în materie, dupã consacratul principiu Saint Exupery-ian „Deseneazã-mi
o oaie!”.<o:p />
E un personaj, acest Tavi Andronic în ceaþa presei
românesti. În primul rând, cred eu, pentru cã este cel mai ordonat, mai riguros
ºi mai fãrã greº monitor al mersului evenimentelor. Dacã ar trebui sã
reconstituim deceniile pe care le-a/le-am parcurs ca viaþã, ºi am fi constrânºi,
ca bibliografie, la un singur autor din florilegiul de nume ale gazetariei
noastre, cel mai aproape de exhaustiv (deci alegerea) ar fi Octavian Andronic. „Grefier
al secolului (secolelor)” prin care a trecut ºi trece, ca sã-l parafrazãm pe
Balzac, el deapãnã zilnic, precum un cronicar tihnit din vechime, firul nesfârºit
al poveºtii româneºti pre ºi post decembriste, atent la fiecare detaliu care are
vreo noimã, ca un artist al vizualului „care - ºi - este” de fapt, mereu cu opinie
ºi atitudine, dar nu pãtimaº, nu intolerant ºi cu o dezinvolturã dezarmantã în
atacarea oricãrui subiect, din orice domeniu demn de interes. <o:p />
Nu mã pot reþine sã nu înºirui mãcar aºa, aleatoriu,
cam ce zone de „realitate imediatã” cutreierã, pentru a da sama în scris,
harnicul, conºtiinciosul ºi neobositul gazetar, mereu pe fazã: dezmãþul de
bugetar al guverului, „þigãniile” de la Primãria Capitalei, iarna fãrã gaze
destule, „bãieþii deºtepþi” din energeticã, ninsoarea care surprinde mereu
edilii ºi chinurile deszãpezirii, prãbuºirea ministrului Oprea, lãsarea de
izbeliºte a unui centru pentru bolnavi neuropsihici, pensia sau leafa,
(ne)promovarea produselor românesti, urechi indiscrete în convorbirile
telefonice, interceptãri ilegale ale serviciilor secrete, baroni locali –
baroni centrali, penibila ministreasã a Turismului, „comprimarea” bugetarilor,
anacronismele sindicalismului dâmboviþean, „finanþatorii” penali din fotbal,
promisiuni de mãrirea pensiilor ºi salariiilor, procesele lui Stãnculescu ºi
Chiþac, bãncile ºi Banca Naþionalã, Craiova interlopã, Dragnea-13 zile
ministru, ascensiunea ºi prãbuºirea lui Vanghelie, distrugerea sistematicã a pãdurilor,
salariaþii de lux ai statului, aberaþiile din justiþie, declinul partidului
liberal, politica de cumetrie, „coliba unchiului Boc”, cancerul generalizat al
corupþiei, spectrul crizei, ascultãri neautorizate, fabrici de diplome,
scandaluri „Doi º-un sfert”, structura parazitarã a DNA etc. etc. Prea lungã
enumerarea ? Poate - dar sunt doar o parte din temele atacate zi de zi de necruþãtorul
cronicar într-un rãstimp de numai trei luni (iar el se îndeletniceºte cu aºa
ceva de niºte zeci de ani). ªi fiecare din aceste tablete e documentatã beton,
relatatã cât mai obiectiv cu putinþã, judecatã nepãrtinitor (dar cu patos ºi
chiar indignare, când e cazul), asezonatã fie cu ceva anecdoticã în plus, fie
cu umor. Iar acest joc zilnic cu actualitatea al gazetarului dureazã de la
întemeierea primului cotidian postdecembrist, „Libertatea” (de cãtre…
fatalitate! … Octavian Andronic) ºi pânã în zilele noastre, prin Agenþia de ºtiri
ºi comentarii Amos News, ctitoritã ºi susþinutã de acelaºi de neoprit gazetar
Ando. Matty avea la ziarul „România liberã” rubrica de caricatura „Una pe zi”.
Andronic are, de ani de zile, în „Libertatea” ºi „ Amos News”, cam câte „douã
pe zi”: un comentariu ºi o caricaturã. <o:p />
Efemeride, am zice. Da, dar ºi din ele se alcãtuieºte
istoria ºi Ando o ºtie prea bine. <o:p />
Este de stãruit asupra vocaþiei certe – dar ºi
misiunii asumate – de cronicar (fie ºi al clipei) a acestui gazetar, care, ºi
astfel, se individualizeazã în breaslã. El este un împãtimit al detaliului
cotidian, fie acesta spectaculos ori (doar aparent) insignifiant ºi le trece la
raboj atent ºi cu acribie, fiind convins cã or sã trebuiascã ele odatã ºi odatã
(„Pac la Rãsboiul!”), cândva ºi cumva, pentru a reconstitui, peste timp,
vremurile de azi. <o:p />
Citeam, zilele trecute, pe facebook-ul atât de
instructiv (pentru cine ºtie cum trebuie – sau nu – folosit), uimirea sincerã a
unui mai tânãr contemporan care mãrturisea cu deplinã candoare cã el nu-ºi
poate imagina cum se trãia, de fapt, în România, înainte de 1989. <o:p />
Ei, ne-am putea spune, dacã ar fi fost ºi atunci
consemnãri gazetãreºti asemenea celor ale lui Octavian Andronic, omul nostru – ºi
nu doar el – ar putea sã-ºi facã o idee mai clarã ºi mai nuanþatã în chestiune.
Iatã de ce greºesc aceia care îºi închipuie, poate, cã de „cronici” cum sunt
cele consacrate de autorul aici în discuþie n-ar fi neapãratã nevoie acum când avem
„atâtea clãile de fire stângi”, cum ar fi zis poetul Ion Barbu, gen internet, arhive,
colecþii de ziare, înregistrãri audio ºi video etc etc. <o:p />
Nu e deloc aºa. Cronicile în cauzã sunt 1- selective ºi
2- redactate „la cald”, sub presiunea evenimentului, uneori încã în plinã desfãºurare.
A lua pulsul clipei ºi a consemna imediat devine, cu timpul, aur pentru cel ce se
documenteazã despre. <o:p />
Într-unul din puþinele texte în care se adreseazã la
persoana întâi (adicã aºa cum ar trebui sã o facã în general gazetarul),
Octavian Andronic explicã ºi crezul lui gazetaresc, ºi proiectul „de a reþine
în depozitarul memoriei vorbe ºi fapte care, altminteri, s-ar pierde în noianul
de informaþii de care suntem copleºiþi cotidian”. Gazetarul nu ezitã sã respingã
ideea „obiectivitãþii” fãrã cusur a ziaristului-cronicar (ºi, prin acesta, a
mass-media) pentru cã, spune el, „obiectivitatea este atributul maºinilor – de
orice fel, inclusiv cele de scris – nu al oamenilor cu in-sensibilitãþi diverse”.
E drept, obiectivitate absolutã, în stare purã, genuinã, nu poate exista, dar
pondere ºi cumpãtare, echilibru, luciditate ºi raþionalitate – toate acestea
sunt atribute salutare ºi benefice presei ºi cititorilor ei, iar Octavian
Andronic profitã copios de ele, în viziunea ºi scrisul sãu, sub raportul
credibilitãþii. <o:p />
Cronicar al realitãþii „în
timp real”, (cum însuºi remarca), el crede în utilitatea neperisabilã a
înscrisurilor sale, care – spune el – sunt „evaluãrile din care istoricii
perioadei vor putea trage concluziile atunci când pasiunile ºi tensiunile se
vor fi stins iar obiectivitatea analizei îºi va putea pune amprenta pe opera
lor. Acest lucru se va întâmpla, desigur nu mâine, ci peste un numãr de ani,
când presiunea contemporanilor nu se va mai putea exercita”. Altfel spus,
lucrarea lui Octavian Andronic este dintr-un material care încã “lucreazã”.
Oricum, nu orice gazetar prin excelenþã al actualitãþii are curajul sã se mai
prezinte dupã un timp cu texte scrise de el sub presiune în trecut.
Corneliu Vlad
|
| Citiri: 3229
|
|
|